eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansoweDobry doradca finansowy, czyli jaki?

Dobry doradca finansowy, czyli jaki?

2010-08-07 00:07

Dobry doradca finansowy, czyli jaki?

© fot. mat. prasowe

Rynek doradztwa finansowego w Polsce rozwija się dynamicznie od wielu lat. W tym czasie od początkowej koncepcji biznesu polegającego na sprzedaży kredytów rynek przeszedł olbrzymią metamorfozę - poszerzył się zakres usług, a także ukształtowały się zasady i normy doradztwa obowiązujące strony: klienta i doradcę.

Przeczytaj także: Doradztwo finansowe: wyniki ZFDF I kw. 2010

Proces ten jest zdecydowanie przyśpieszany dzięki wspólnej inicjatywie rynkowych liderów – Związkowi Firm Doradztwa Finansowego. Jest to owoc pewności i świadomości założycieli pod względem zmian, jakie będzie przechodził zawód doradcy finansowego, jak i cała branża. W ramach struktur Związku przedstawiciele zrzeszonych firm stale tworzą wspólne dla członków normy obowiązujące doradców finansowych w wypełnianiu ich roli względem klienta.

Przy aprobacie Komisji Nadzoru Finansowego ZFDF podjął uchwałę o przyjęciu „Kanonu Dobrych Praktyk Rynku Finansowego”, który określa generalne zasady postępowania firm i doradców finansowych. Tym samym jest to jeden z pierwszych sygnałów, który nasza branża przekazuje organowi nadzoru (KNF) o tym, że jako podmioty realnie kształtujące relacje z klientem, jesteśmy doskonale zorientowani w jego potrzebach i spoczywających na nas obowiązkach, na których chcemy kształtować wymogi licencjonowania zawodu. Dokument stanowi m.in. o tym, że:
  • Podmiot finansowy, prowadząc działania reklamowe kieruje się zasadami uczciwej konkurencji oraz dba o to, by przekazywane informacje były rzetelne i nie wprowadzały w błąd, w szczególności w zakresie ryzyka związanego z możliwymi do osiągnięcia korzyściami.
  • Podmiot finansowy stosuje wobec klientów jednolite, merytorycznie uzasadnione kryteria, które mogą różnicować jego ofertę, zakres lub poziom świadczonych usług w zależności od sytuacji klienta lub profilu grupy klientów, co nie wyklucza możliwości negocjowania indywidualnych warunków.
  • Podmiot finansowy chroni informacje o klientach i dba o to, by informacje te były wykorzystywane zgodnie z prawem.
  • Podmiot finansowy dąży do jak najlepszego poznania potrzeb swoich klientów, w takim zakresie, w jakim może to być przydatne do dostosowania jego oferty, zakresu lub poziomu świadczonych usług do sytuacji klientów.
  • Podmiot finansowy dąży do unikania konfliktów interesów, które mogłyby spowodować naruszenie słusznego interesu klientów, a jeżeli mimo zachowania należytej staranności konflikt taki zaistniał – dąży do jego rozwiązania w sposób zapewniający rzetelne i uczciwe traktowanie klientów.
  • Podmiot finansowy prowadzi działalność rzetelnie i z należytą starannością.

Ponadto, efektem prac liderów rynku doradztwa finansowego było powołanie zespołów kredytowego i inwestycyjnego celem wypracowania zakresu informacji, które klient musi otrzymać w ramach spotkania. W przypadku ubiegania się o kredyt klient powinien oczekiwać od doradcy finansowego przeanalizowania następujących elementów:

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: