RPP a projekt ustawy budżetowej na 2011
2010-11-02 13:21
Przeczytaj także: Projekt ustawy budżetowej na 2014 r. w opinii BCC
3. W ocenie NBP, tempo wzrostu poziomu zatrudnienia oraz spadek stopy bezrobocia w 2011 r. mogą być niższe niż założono w projekcie Ustawy. Należy oczekiwać, że tempo wzrostu zatrudnienia będzie rosło stosunkowo wolno ze względu na ograniczony spadek liczby pracujących w okresie spowolnienia gospodarczego przełomu lat 2008-2009. Jednocześnie stopa wzrostu wynagrodzeń w projekcie Ustawy kształtuje się zgodnie z oceną NBP.
4. Według analiz NBP, wzrost cen surowców rolnych za granicą oraz podniesienie stawek VAT może przejściowo przyspieszyć dynamikę cen, zatem stopa inflacji w 2011 r. może ukształtować się czasowo na nieco wyższym poziomie w stosunku do wielkości przyjętych w projekcie Ustawy.
II. Dochody budżetu państwa
5. Zgodnie z przedstawionym projektem Ustawy budżetowej na rok 2011, dochody podatkowe budżetu państwa będą wyższe od przewidywanego wykonania za 2010 r. o ok. 8,8%, zaś ich relacja do PKB wzrośnie z 15,8% do 16,2%. Zarówno przedstawione w projekcie Ustawy przewidywane wykonanie dochodów podatkowych w br., jak i zawartą tam prognozę dochodów podatkowych na przyszły rok można uznać za realistyczne.
6. Przewidywany wzrost relacji dochodów podatkowych do PKB będzie efektem planowanych zmian w systemie podatkowym, w tym przede wszystkim podwyżek stawek podatku od towarów i usług. Według szacunków NBP, w skali całego sektora finansów publicznych, łączny efekt zmian systemowych w obszarze dochodów podatkowych w 2011 r. wyniesie ok. 0,6 pkt. proc. PKB i będzie stanowił najważniejszą część planowanego dostosowania fiskalnego.
7. Większość z planowanego na 2011 r. zwiększenia obciążeń podatkowych będzie miała miejsce w obszarze podatków pośrednich. Skala impulsu inflacyjnego wynikającego z planowanych na 2011 r. zmian w podatku VAT i akcyzie będzie relatywnie niewielka i według szacunków NBP wyniesie ok. 0,3 – 0,5 pkt. proc. Impuls ten będzie miał charakter przejściowy, może jednak przyczynić się do wzrostu oczekiwań inflacyjnych.
8. Projekt Ustawy przewiduje także wysoki wzrost dochodów niepodatkowych budżetu państwa w 2011 r. (o 21,6% w porównaniu do przewidywanego wykonania w 2010 r.). Wzrost ten będzie wynikał z dwóch działań o charakterze jednorazowym, polegających na zwiększeniu bieżących dochodów kosztem zmniejszenia stanu aktywów rządowych lub też przyszłych wpływów budżetowych. Najważniejszą tego rodzaju transakcją będą wpłaty z BGK, zaklasyfikowane do pozycji „Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe”, które mają przynieść dochody w wysokości prawie 5 mld zł. Ponadto, źródłem zwiększonej w 2011 r. wpłaty do budżetu państwa z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa ma być przekazanie do budżetu zarówno wpłaty z tytułu nadwyżki za 2010 r. (0,66 mld zł), jak i zaliczkowe przekazanie nadwyżki za 2011 r. (dodatkowe 1,5 mld zł).
9. W mniejszym stopniu w kierunku wzrostu dochodów niepodatkowych oddziaływać będzie zmiana systemowa polegająca na włączeniu środków gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych do budżetu państwa, zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl