Sprzedaż obligacji skarbowych XI 2010
2010-12-10 11:26
Struktura sprzedaży obligacji w listopadzie 2010 (szt.) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sprzedaż obligacji skarbowych X 2010
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży obligacji w listopadzie 2010 (szt.)
Tradycyjnie już obligacje dwuletnie stanowiły większą część popytu na pierwszorzędne papiery Skarbu Państwa. W listopadzie inwestorzy nabyli 1 105 965 popularnych „dwulatek”, co stanowiło 55 proc. całości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasowały się obligacje trzyletnie, których kupiono 419 034 szt. – co piąta sprzedana obligacja w listopadzie to właśnie „trzylatka”. Do wyników doliczyć należy również sprzedaż 297 294 sztuk obligacji czteroletnich i 218 720 sztuk obligacji dziesięcioletnich. Łączna wartość obligacji kupionych w listopadzie przez inwestorów indywidualnych wyniosła 204 011 439 PLN.
„Ministerstwo Finansów zdecydowało się zwiększyć w listopadzie oprocentowanie obligacji trzyletnich co, jak widać po wynikach, podniosło ich atrakcyjność w oczach inwestorów. To dobry sygnał dla nas, a większe zyski dla osób lokujących swój kapitał w obligacjach detalicznych”, mówi Anna Suszyńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. „Inwestycja w obligacje detaliczne Skarbu Państwa to najbezpieczniejszy sposób na stałe zyski. Jednocześnie jest to inwestycja w zasięgu każdego z nas, gdyż minimalna ilość kapitału wymagana do rozpoczęcia inwestycji jest bardzo niewielka”.
Ponad połowa sprzedanych obligacji to „dwulatki”
W listopadzie sprzedano 1 105 965 obligacji z serii DOS1112. Było to o 21,70 proc. mniej niż miesiąc wcześniej (sprzedano wówczas 1 412 591 sztuk „dwulatek”), ale o 13,85 proc. więcej niż we wrześniu 2010 roku – sprzedano wówczas 971 340 sztuk obligacji dwuletnich.
Ten rodzaj pierwszorzędnych papierów dłużnych cieszył się w listopadzie br. podobnym zainteresowaniem kobiet i mężczyzn, którzy wykonali niemal podobną ilość transakcji (odpowiednio; 2 073 i 2 035). Zdecydowanie najwięcej dokonanych transakcji trzymało się w przedziale 100-500 sztuk – było to 45 proc. dokonanych zakupów. Sporo było również drobnych zakupów (do 50 sztuk). Stanowiły one 24,81 proc. sprzedaży.
Poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon) sprzedano 77 088 sztuk „dwulatek”, co stanowiło 7 proc. całości sprzedaży tego rodzaju obligacji detalicznych.
Tradycyjnie już, obligacje dwuletnie cieszyły się największym zainteresowaniem w województwach; mazowiecki i śląskim, gdzie sprzedano odpowiednio 239 958 i 153 234 sztuk.
Roczne Oprocentowanie obligacji dwuletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 4 proc.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl