Sprzedaż obligacji skarbowych XII 2010
2011-01-18 11:58
Przeczytaj także: Sprzedaż obligacji skarbowych XI 2010
- Ministerstwo Finansów stara się swoją ofertę dopasować do wymagań rynku i indywidualnego odbiorcy. Inwestorzy mogą oszczędzać za pomocą czterech konkurencyjnie oprocentowanych instrumentów finansowych, jakimi są obligacje detaliczne. Ich odmienne oprocentowanie, różny czas wykupu oraz inne profity charakterystyczne dla każdego z rodzajów obligacji, dają możliwość ułożenia dzięki nim portfela inwestycyjnego wedle własnych potrzeb i kalkulacji – mówi Anna Suszyńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Jest to też inwestycja w zasięgu każdego z nas, gdyż minimalna kwota kapitału wymagana do rozpoczęcia inwestycji jest bardzo niewielka – dodaje.
Obligacje dwuletnie
W grudniu 2010 r. sprzedano 951 659 obligacji z serii DOS1212. Było to o 14 proc. mniej niż miesiąc wcześniej (sprzedano wówczas 1 105 965 sztuk „dwulatek”, ale nadal blisko dwukrotnie więcej niż w maju, gdy sprzedano 498 433 sztuk obligacji dwuletnich.
Ten rodzaj papierów dłużnych cieszył się w grudniu br. nieco większym zainteresowaniem mężczyzn niż kobiet. Ci pierwsi wykonali bowiem 2000 transakcji kupna wobec 1860 transakcji dokonanych przez kobiety. Zdecydowanie najwięcej dokonanych transakcji to były transakcje małe i średnie (od 1 do 500 sztuk).
Poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon) sprzedano 69 397 sztuk „dwulatek. Tradycyjnie już, obligacje dwuletnie cieszyły się największym zainteresowaniem w województwach; mazowieckim i śląskim, gdzie sprzedano odpowiednio 279 661 i 108 148 sztuk.
Roczne oprocentowanie obligacji dwuletnich w grudniu 2010 r. wynosiło 4 proc.
Obligacje trzyletnie
Zwiększenie oprocentowania „trzylatek” przyniosło wymierne efekty. Grudzień 2010, choć jest drugim miesiącem listopadowej emisji trzylatek (które emitowane są w cyklach trzymiesięcznych) to ich sprzedaż była znacznie wyższa niż wcześniej w analogicznych miesiącach. Ten typ obligacji największą popularnością cieszył się na Mazowszu i w Małopolsce. Tradycyjnie już mężczyźni stanowili zdecydowaną większość kupujących.
Ponad połowa detalicznych obligacji trzyletnich została sprzedana w dużych pakietach liczących ponad 1000 sztuk. Poprzez e-kanały sprzedano 17,5 proc. „trzylatek”.
W grudniu 2010 roku roczne oprocentowanie obligacji trzyletnich wynosiło 3,85 proc.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl