II Rekomendacja Dobrych Praktyk Bancassurance
2011-02-03 11:09
Przeczytaj także: Rynek bancassurance: weszły dobre praktyki
PIU oraz ZBP rozpoczęły już także prace nad III rekomendacją dla rynku bancassurance. Będzie ona dotyczyła kolejnej dużej i niezwykle ważnej części rynku – ubezpieczeń oszczędnościowych i inwestycyjnych. Prośby o ewentualne uwagi i sugestie do III Rekomendacji zostały już wysłane do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, KNF, Rzecznika Ubezpieczonych, UOKiK, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania.
Najważniejsze postanowienia II Rekomendacji Dobrych Praktyk Bancassurance
Relacja Bank - Ubezpieczyciel
- Bank odpowiada za autentyczność i prawidłowość dokumentacji niezbędnej do wykonania umowy ubezpieczenia finansowego.
- Ubezpieczyciel i bank definiują w umowie ubezpieczenia finansowego zakres informacji i dokumentów udostępnianych przez bank ubezpieczycielowi.
Relacja Bank – Klient Banku
-
Obowiązki informacyjne banku
- Bank zapewnia klientowi informację o zawartej przez siebie umowie ubezpieczenia finansowego związanej z daną umową o produkt bankowy.
- Z dokumentacji powinno jasno wynikać, że ubezpieczyciel obejmuje ryzyko banku ochroną ubezpieczeniową z chwilą wypłaty całości kwoty produktu bankowego lub pierwszej transzy (w przypadku, gdy umowa przewiduje wypłatę w transzach).
- Informacje przekazywane klientowi nie mogą wprowadzać w błąd co do charakteru ubezpieczenia finansowego oraz roli podmiotów umowy ubezpieczenia.
- Dokumentacja zawiera co najmniej następujące informacje: przedmiot ubezpieczenia, zakres ochrony, okres ubezpieczenia, informacje o podmiocie uprawnionym do otrzymania odszkodowania z umowy ubezpieczenia; oświadczenia klienta niezbędne do prawidłowego wykonywania umowy ubezpieczenia (w szczególności dotyczące udostępniania ubezpieczycielowi danych objętych tajemnicą bankową).
Koszty ubezpieczenia
- Klient nie ponosi ciężaru składki ubezpieczeniowej, do której zapłaty zobowiązany jest bank jako Ubezpieczający.
- Bank ma prawo uwzględnić w kosztach zawarcia i wykonywania umowy o produkt bankowy koszt podwyższonego ryzyka spłaty kredytu w związku z brakiem zabezpieczenia spłaty lub niedostatecznym jej zabezpieczeniem, zgodnie z zasadami obowiązującymi w banku, zawartymi w Dokumentacji. Koszty związane z podwyższonym ryzykiem banku będą naliczane wyłącznie za okres, w którym to ryzyko występuje.
- Jeśli bank wymaga dla oceny i aktualizacji stanu zabezpieczenia kredytu dodatkowych czynności po stronie klienta (związanych np. z inspekcją czy wyceną nieruchomości), Dokumentacja jasno określa zakres tych czynności, m.in. kto ponosi ich koszt i kto je wykonuje.
- Bank nie jest uprawniony do pobierania od klienta żadnych dodatkowych zabezpieczeń na rzecz ubezpieczyciela.
Przeczytaj także:
Pandemia koronawirusa infekuje banki
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl