Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2011
2011-07-26 11:41
Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2010
Tak wyraźny wzrost wymienionych wcześniej statystyk wskazuje na rosnącą świadomość klientów i ich zaufanie do systemu bankowego. Klienci indywidualni w coraz większym stopniu doceniają korzyści płynące z usług bankowości internetowej, tj. przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy oraz dostęp do usług bez konieczności wizyty w placówce bankowej. Co więcej, klienci obsługują coraz większe kwoty w ramach jednorazowych transakcji, mają więc zaufanie do systemu i nie obawiają się o swoje środki. Warto również podkreślić, że wzrosty mają charakter stały na przestrzeni ostatnich kwartałów.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
Na koniec I kwartału 2011 r. liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej wyniosła ponad 1,6 miliona użytkowników, co stanowi wzrost w porównaniu do końca I kwartału minionego roku o ponad 10%.
fot. mat. prasowe
Liczba klientów MSP mających podpisaną umowę dotyczącą usług bankowości internetowej
Mimo kwartalnych wahań od końca 2006 r. do I kwartału 2011 r. liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o ponad 600 tys. (wzrost o ponad 140%). W ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła o ponad 60 tysięcy, co stanowi wzrost o 6,4%.
Pozytywnym aspektem jest stały udział aktywnych klientów pomimo dynamicznego wzrostu ogólnej liczby klientów. Wydaje się, że wraz ze wzrostem sektora MSP, którego przedstawiciele szczególnie powinni zwracać uwagę na koszty i elastyczność działania, można dalej oczekiwać wyższej aktywności firm w korzystaniu z usług bankowości elektronicznej i odchodzenie od pieniądza gotówkowego. Analizując dane należy zauważyć, że sektor MSP jest bardzo szczególny. Przykładowo duża część wykonywanych usług jest tradycyjnie opłacana na bieżąco i formie gotówkowej (np. w sektorze budowlanym i wykończeniowym), obsługa elektroniczna nie jest więc w tym przypadku doceniana. Duże znaczenie ma też kwestia przyzwyczajeń przedsiębiorców MSP, które zmieniają się powoli. Prowadzone programy edukacyjne przynoszą zmiany i zauważalne jest systematyczne powiększanie się świadomości korzyści wynikających z korzystania z bankowości internetowej także wśród małych i średnich przedsiębiorców.
fot. mat. prasowe
Podsumowanie aktywności klientów MSP
Zaprezentowane w powyższej tabeli statystyki wskazują na wzrost wszystkich wskaźników. Rośnie zarówno liczba klientów jak i wartość rozliczeń. To bardzo pozytywny sygnał, wskazujący na rosnącą aktywność sektora MSP, który jest często uznawany za barometr gospodarki.
Średnia wartość przelewu na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła o ponad 13,24%. Może to świadczyć o znaczącym wzroście zaufania klientów do sektora bankowego i braku obaw o bezpieczeństwo środków w trakcie dokonywania transakcji. Jednakże w porównaniu do IV kwartału 2010 roku, w pierwszych trzech miesiącach 2011 roku, średnia wartość przelewów spadła o 460 złotych. Różnica ta może wynikać z konieczności zaliczkowego regulowania podatków w grudniu oraz ich braku w styczniu (zaliczki za styczeń płatne są w lutym). W IV kwartale wypadają łączenie zaliczki za cztery miesiące, a I kwartale tylko za dwa.
Przedstawiciele sektora MSP w coraz większym stopniu doceniają korzyści związane z dostępem do bankowości elektronicznej. Przede wszystkim dotyczą one oszczędności czasu i kosztów, znacząco też ułatwiają pracę, redukując do absolutnego minimum konieczność osobistego pojawiania się w placówkach bankowych. Dla małych i średnich przedsiębiorców, w których często właściciel jest również czynnym wykonawcą usług jest to bardzo istotne. Pozwala bowiem na całkowite skupienie na działalności operacyjnej, dzięki zaoszczędzeniu czasu i uwagi poświęcanemu wcześniej na wizyty w banku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl