Dobre Praktyki GPW po zmianach
2011-09-02 11:30
31 sierpnia 2011 r. GPW uchwaliła zmiany "Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW". Dotyczą one przede wszystkim elementów wchodzących w zakres ładu informacyjnego w spółkach publicznych - zagadnienia, do którego Giełda przykłada szczególną wagę. Część modyfikacji stanowi reakcję Giełdy na pojawiające się nowe trendy, które często są efektem poszukiwań efektywnych rozwiązań dla zjawisk i zdarzeń wykraczających poza ramy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Przeczytaj także: Ceny surowców a akcje spółek na GPW
Zmiany dokonane w „Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW” są wyrazem dbałości Giełdy o zapewnienie jak najlepszej, uczciwej, przejrzystej i sprawnej komunikacji spółek giełdowych z inwestorami, która obejmuje jak najszersze spektrum aktywności podejmowanych przez emitentów i wykracza poza ramy obowiązkowych ujawnień. Wysokie standardy przejrzystości odpowiadają światowym trendom i stanowią czynnik zachęcający inwestorów do takiego rynku regulowanego, co stanowi jeden z priorytetów GPW.Uchwalone zmiany „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW” objęły w szczególności:
- Dodanie rekomendacji zobowiązującej spółki do odnoszenia się na swoich stronach internetowych do publicznie dostępnych, nieprawdziwych lub nieaktualnych informacji mogących wpływać na kształtowanie się popytu lub podaży instrumentów finansowych spółki, które to informacje mogą wprowadzać w błąd co do faktycznej sytuacji emitenta.
Wprowadzenie tej rekomendacji do zbioru Dobrych Praktyk ma na celu dalsze podnoszenie standardów przejrzystości spółek giełdowych, a tym samym – bezpieczeństwa inwestycji na rynku regulowanym.
Przypadki manipulacji informacją poprzez rozpowszechnianie informacji fałszywych lub wprowadzających w błąd za pośrednictwem mediów mają dużą siłę oddziaływania. Zdarza się, że nierzetelne lub nieprawdziwe (również zdezaktualizowane) informacje na temat spółki wykraczają poza ramy obowiązkowych ujawnień, jednak realnie wpływają na obraz spółki, a tym samym - na decyzje inwestycyjne podejmowane w stosunku do notowanych instrumentów finansowych. Występująca tutaj luka informacyjna, przy jednoczesnym braku dobrych praktyk rynkowych, obniża poziom bezpieczeństwa inwestorów. Podejmowanie działań w obszarze ładu informacyjnego, które przyczynią się do kształtowania u spółek publicznych aktywnych zachowań w zakresie komunikacji z inwestorami, wpisuje się w podstawowe założenia „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW”.
Pełne brzmienie zasady:
„Przejawem dbałości spółki giełdowej o należytą jakość ładu informacyjnego jest zajmowanie przez nią, w formie komunikatu zamieszczanego na swojej stronie internetowej, stanowiska – chyba że spółka uzna inne działanie za bardziej właściwe - w sytuacji, gdy dotyczące spółki:
- publicznie przekazane informacje są od początku nieprawdziwe, częściowo nieprawdziwe, albo stały się takimi później,
- publicznie wygłoszone opinie są od początku, albo w wyniku późniejszych okoliczności, nieoparte na istotnych przesłankach o obiektywnym charakterze.
Zasada ta odnosi się do opinii lub informacji wypowiedzianych publicznie przez przedstawicieli spółki w szerokim sensie lub przez inną osobę, której wypowiedzi mogą mieć skutek opiniotwórczy, i niezależnie od tego, czy te informacje lub opinie zawierają sugestie korzystne dla spółki, czy też sugestie niekorzystne.”
Przeczytaj także:
Dobre Praktyki Spółek notowanych na GPW
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
GPW, Giełda Papierów Wartościowych, rynek GPW, spółki na GPW, dobre praktyki spółek