Bankowość online i obrót bezgotówkowy II kw. 2011
2011-10-26 11:49
Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2011
Dynamicznemu wzrostowi liczby klientów towarzyszy wzrost średniej wartości przelewu, o blisko 13,5% w obserwowanym rocznym okresie oraz wzrost wartości rozliczeń o ponad 7,4%. W przypadku dwóch ostatnich wskaźników można jednak zaobserwować wartości niższe niż w drugiej połowie 2010 roku. Trudno jednoznacznie zinterpretować te dane. Wpływ na spadek wartości średnich obrotów i przelewów ma stały przyrost aktywnych klientów.
Nowi użytkownicy są przynajmniej na początku mniej ufni, potrzebują więcej czasu aby przyzwyczaić się do stałego korzystania z bankowości internetowej. Oprócz nowych, młodych osób wchodzących na rynek usług bankowych, nowi użytkownicy to grupa, która z różnych powodów do tej pory nie odczuwała potrzeby lub nie miała wiedzy i dostępu do konta w Internecie. W związku z tym aktywność tych osób wyrażona w kwotach jest naturalnie niższa niż pozostałych.
fot. mat. prasowe
Liczba klientów MSP mających podpisaną umowę dotyczącą usług bankowości internetowej
Liczba klientów MSP mających podpisaną umowę dotyczącą usług bankowości internetowej
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
Na koniec II kwartału 2011 roku liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorców mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej wyniosła ponad 1,61 miliona użytkowników, co stanowi wzrost w porównaniu do końca I kwartału minionego roku o ponad 6%. W porównaniu do I kwartału bieżącego roku liczba podmiotów mających dostęp do bankowości internetowej minimalnie wzrosła.
Mimo kwartalnych wahań od końca 2006 do II kwartału 2011 roku liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o ponad 620 tys. (wzrost o ponad 145%). W ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła o ponad 28 tysięcy, co stanowi wzrost o blisko 2,8%
Można zauważyć, że w podobnym tempie rośnie liczba klientów MSP mających dostęp do bankowości internetowej jak i grupa aktywnie z niej korzystająca. Proporcja utrzymuje się na stałym poziomie, aktywni użytkownicy stanowią około 65% ogólnej liczby mających możliwość korzystania z elektronicznej obsługi rachunku bankowego.
fot. mat. prasowe
Podsumowanie aktywności klientów MSP
Podsumowanie aktywności klientów MSP
Rośnie zarówno liczba klientów jak i wartość rozliczeń. To bardzo pozytywny sygnał, wskazujący na rosnącą aktywność sektora MSP, który jest często uznawany za barometr gospodarki.
Średnie wartości przelewów i rozliczeń podmiotów MSP w II kwartale 2011 roku są nieznacznie wyższe niż 12 miesięcy wcześniej, odpowiednio 1,77% i 5,45%. Odnotowane statystyki są niższe niż w IV kwartale minionego roku. Jest to jednak naturalny skutek regulowania rozliczeń podatkowych. W ostatnim kwartale zaliczki na poczet podatków dotyczą czterech miesięcy.
Niewątpliwie jednak widać, że pomimo kryzysu na międzynarodowych rynkach finansowych, zaufanie sektora MSP do banków i bankowości elektronicznej jest stale wysokie. Działalność w sektorze MSP często związana jest z pełną, osobistą odpowiedzialnością majątkową, naturalna jest więc chęć utrzymania kontroli nad finansami. Coraz większa liczba klientów MSP uznaje jednak, że ma tą kontrolę korzystając z usług bankowości internetowej. Możliwość szybkiego dostępu w każdej chwili do środków finansowych zostaje doceniona.
![Obrót bezgotówkowy: już 12 mln Polaków ma bankowość mobilną [© pictoores - Fotolia.com] Obrót bezgotówkowy: już 12 mln Polaków ma bankowość mobilną](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/bankowosc-elektroniczna/Obrot-bezgotowkowy-juz-12-mln-Polakow-ma-bankowosc-mobilna-228393-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl