Lepszy Arbiter Bankowy niż sąd
2011-11-22 00:15
Przeczytaj także: Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny
Jeśli nie zgadzamy się z jakąś decyzją banku (np. naliczoną nam opłatą) lub uważamy, że bank nieprawidłowo wykonał jakąś dyspozycję (np. spóźnił się z wypłatą transzy kredytu) to w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć reklamację. Możemy to zrobić udając się do placówki tego banku, w formie pisemnej (list, mail) lub telefonicznie. Jeśli sprawa jest poważna i dotyczy dużej kwoty, to najlepiej udać się do banku osobiście. Dodatkowo warto poprosić o wydanie potwierdzenia, na którym będzie podana data przyjęcia reklamacji. W przypadku drobnych spraw wygodniej jest reklamację złożyć pisemnie lub telefonicznie.Z reguły banki na rozpatrzenie reklamacji zastrzegają sobie 30 dni, choć może to trwać dłużej np. w przypadku spraw związanych z kartami płatniczymi. Co jednak zrobić jeśli bank reklamację odrzuci lub nie udzieli żadnej odpowiedzi? W takiej sytuacji często składamy kolejną reklamację lub rozważamy pozew sądowy. Warto jednak pamiętać, że istnieją skuteczne i tanie sposoby rozwiązywania sporów w bankami - Arbiter Bankowy i Sąd Polubowny przy KNF.
Arbiter Bankowy
Arbiter Bankowy rozstrzyga spory między konsumentami a bankami. Na jego pomoc można liczyć jednak tylko w przypadku, gdy wcześniej złożyliśmy reklamację, ale odpowiedź banku była negatywna lub jeśli bank nie odpowiedział w terminie. Dodatkowym warunkiem jest to, że kwota rekompensaty jakiej domagamy się od banku nie może przekraczać 8 000 zł.
Uzyskanie pomocy Arbitra nie jest skomplikowane. Trzeba jedynie zapłacić 50 zł i złożyć wniosek, w którym opiszemy jakiego banku dotyczy sprawa, jakiej rekompensaty oczekujemy i dlaczego ona się nam należy. Jeśli arbiter przyzna nam rację lub jeśli dojdzie do zawarcia ugody z bankiem, w ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze.
Sąd Polubowny przy KNF
Jeśli jednak arbiter nie przyzna rekompensaty lub w sytuacji, gdy sprawa nie może zostać przez niego rozpatrzona, to można dochodzić swoich praw w Sądzie Polubownym przy KNF. Główna różnica w porównaniu do Arbitra Bankowego polega na tym, że tutaj bank musi wyrazić zgodę postępowanie. Nie ma jednak ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty. Jest jedynie określona kwota minimalna (500 zł), ale prezes sądu może ją obniżyć, jeśli sprawa dotyczy konsumenta, a np. sporu między dwoma bankami. Dodatkowo koszt pomocy Sądu Polubownego jest nieco wyższy niż Arbitra. Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi bowiem 250 zł. Kolejne 250 zł kosztuje postępowanie przed Sądem Polubownym.
![Termin reklamacji wydłużony [© konradbak - Fotolia.com] Termin reklamacji wydłużony](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/postepowanie-reklamacyjne/Termin-reklamacji-wydluzony-137337-150x100crop.jpg)
oprac. : Jarosław Sadowski / expander