Tańszy kredyt hipoteczny dla nowych klientów
2011-11-29 09:18
Przykłady bonusów dla klientów z ulicy oraz przykłady bonusów dla wiernych klientów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Masz jednoosobową działalność gospodarczą? Twoje szanse na kredyt mieszkaniowy topnieją
Klient, który od lat korzysta z usług jednego banku powinien być dla niego jak skarb. Bank wie o nim wszystko – ile zarabia, ile wydaje na życie, gdzie bywa i gdzie robi zakupy, jak spędza wakacje, ile na koniec miesiąca zostaje mu na koncie. W sytuacji gdy taka osoba stara się o kredyt hipoteczny bankowi dużo łatwiej jest ocenić ryzyko z tym związane niż w przypadku, gdy po taki kredyt przychodzi tzw. klient z ulicy. Dlatego można byłoby oczekiwać, że „wierność” klientów banki nagradzają lepszymi warunkami kredytu, czyli na przykład niższą marżą. Wierność docenili już nawet operatorzy telefonii komórkowej, którzy długoletnim abonentom są w stanie zaproponować korzystniejsze warunki niż osobom, które podpisują dopiero pierwsza umowę. Badanie Home Broker dowodzi jednak, że wśród banków taka polityka jest rzadkością.Wierność nagrodzona tylko w dwóch bankach
Spośród ankietowanych 25 banków zaledwie dwa zadeklarowały, że osoba od dłuższego czasu korzystająca z usług bankowości osobistej ma szansę na preferencyjne warunki kredytu hipotecznego. Kredyt Bank nagrodzi tych, którzy swoje finanse związali z bankiem przynajmniej 5 lat temu. Wierny klient może otrzymać obniżkę marży w wysokości 0,2 pkt proc. pod warunkiem ciągłego korzystania z pozostałych usług banku i wpłacania co miesiąc określonych kwot na konto osobiste. Drugim bankiem jest BZWBK, który enigmatycznie proponuje „indywidualne negocjacje” warunków.
Obliczyliśmy co dokładnie oznacza obniżka marży o 0,2 pkt proc., którą stałym klientom oferuje Kredyt Bank. Dla przykładowego kredytu w wysokości 300 tys. zł, oprocentowanego na 6% i udzielonego na 30 lat, promocja dla stałych klientów oznacza obniżkę raty kredytowej z 1799 zł do 1760 zł. Ten sam Kredyt Bank, w przypadku skorzystania z dodatkowych produktów jest jednak skłonny obniżyć marżę kredytu mieszkaniowego znacznie bardziej - nawet o 0,5 pkt.proc.
fot. mat. prasowe
Przykłady bonusów dla klientów z ulicy oraz przykłady bonusów dla wiernych klientów
Kredyt Bank nie jest tu z wyjątkiem. Większość banków kredytobiorcom zdecydowanym na pakiet usług bankowych zaoferuje znacznie więcej niż osobom, które od lat powierzają im swoje finanse. Zakup dodatkowych produktów jest zdecydowanie najprostszym sposobem uzyskania preferencyjnych warunków przy kredycie mieszkaniowym. Te dodatkowe produkty to karta kredytowa, konto z limitem, ubezpieczenie czy program systematycznego oszczędzania. Korzystając z nich można obniżyć marże nawet o 1,4 pkt. proc. (tak jest na przykład w banku DnB Nord, który za skorzystanie z szerokiego pakietu swoich produktów obniża marżę z poziomu 2,4% do 1%). Podejście banków do tej materii najlepiej obrazuje fakt, że na pytanie Home Brokera o korzyści dla stałego klienta, większość banków odpowiedziała opisując korzyści z … zakupu dodatkowych produktów.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl