Millennium: zakazane klauzule
2005-02-20 00:02
Przeczytaj także: Bank Millenium pozwany przez UOKiK
Sąd Najwyższy podzielił argumentację Prezesa UOKiK, który stwierdził, że niektóre klauzule umieszczone we wzorcach umów stosowanych przez Bank Millennium SA naruszają interesy konsumentów. W opinii Urzędu, niedozwolone jest zastrzeganie przez bank, że w sprawach nieuregulowanych regulaminem zastosowanie mają ogólne przepisy systemu kart Visa International. Klient nie ma bowiem możliwości zapoznania się z tymi regulacjami w momencie podpisywania umowy – de facto nie wie więc, na co się godzi.W wyroku Sąd Najwyższy uznał także, że rażąco narusza interesy konsumentów również druga kwestionowana przez Prezesa UOKiK klauzula. Millennium przyznaje sobie w niej prawo do informowania o zmianie w cenniku telefonicznie bądź przez wywieszenie stosownej wiadomości w banku. Zgodnie z kodeksem cywilnym, nowy wzorzec wydany w czasie trwania umowy wiąże konsumenta, jeżeli został mu doręczony i nie wypowiedział on kontraktu w najbliższym terminie. Dotyczy to również zmian w cenniku oraz tabeli opłat i prowizji. Bank, nie informując konsumentów o prawie do wypowiedzenia umowy, nie zachowuje zatem przewidzianego prawem trybu.
Obydwie klauzule zostaną umieszczone w rejestrze niedozwolonych postanowień umownych. Od tej pory zakazane będzie ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów, a część umowy je zawierająca będzie nieważna.
Jednocześnie Sąd Najwyższy odesłał do ponownego rozpatrzenia sprawę trzeciej kwestionowanej przez UOKiK klauzuli, w której bank zobowiązuje konsumenta do uiszczenia opłat za czynności związane z zastrzeżeniem karty.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl