eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansoweOszczędzanie na emeryturę w IKZE

Oszczędzanie na emeryturę w IKZE

2012-01-26 10:17

Przeczytaj także: Emerytury: III filar, czyli PPE, IKE i IKZE


W przypadku IKE kwota wpłat jest stała i to dla wszystkich. Stanowi ją trzykrotność przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok, określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone. W minionym roku kwota ta wynosiła 10.077 zł, a w bieżącym jest to 10. 578 zł

Wypłata z IKZE dopiero po 65. roku życia

Wypłata środków zgromadzonych na IKZE następuje wyłącznie w dwóch przypadkach. Po pierwsze na wniosek oszczędzającego, po osiągnięciu przez niego wieku 65 lat i pod warunkiem dokonywania wpłat na IKZE co najmniej w 5 latach kalendarzowych, a także w przypadku śmierci oszczędzającego na wniosek osoby uprawnionej.

Dla IKE drugi z przypadków jest identyczny, ale pierwszy nieco się różni. Przy Indywidualnych Kontach Emerytalnych wypłata z nich środków następuje też na wniosek oszczędzającego, ale wcześniej niż z IKZE, bo po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat lub nabyciu uprawnień emerytalnych i ukończeniu 55 roku życia, a dodatkowo po spełnieniu dwóch warunków: dokonywania wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo dokonania ponad połowy wartości wpłat nie później niż na 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty.

Gdzie po IKZE?

Wszyscy, którzy pragną otworzyć Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego i/lub Indywidualne Konto Emerytalne mogą tego dokonać poprzez zawarcie i podpisanie umowy z jednym z pięciu rodzajów podmiotów: funduszem inwestycyjnym, dobrowolnym funduszem emerytalnym prowadzonym przez powszechne towarzystwo emerytalne, tym prowadzącym działalność maklerską (domy maklerskie i banki posiadających swoje biuro maklerskie), z zakładem ubezpieczeń na życie lub z bankiem. W przypadku podmiotu prowadzącego działalność maklerską będzie to umowa o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych i prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego, w przypadku zakładu ubezpieczeń umowa ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, a w przypadku banku umowa o prowadzenie rachunku bankowego.

Marek Nienałtowski
Dom Kredytowy Notus S.A.


poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: