Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2011
2012-04-10 11:49
Liczba aktywnych klientów indywidualnych (mln) © fot. mat. prasowe
Na koniec IV kwartału 2011 roku z usług bankowości internetowej aktywnie korzystało, po raz pierwszy w historii, ponad 10 milionów Polaków. Nie tylko w Internecie odnotowano wzrosty. Rekordowe tempo rozwoju notuje technologia zbliżeniowa, liczba kart w tej technologii wzrosła w ciągu minionego roku o 370%. Polacy coraz częściej i coraz więcej wydają za pomocą kart płatniczych i pomimo zawirowań na międzynarodowych rynkach finansowych niezmiennie ufają bankom i bankowości internetowej - wynika z szóstej edycji raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich.
Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy II kw. 2011
Na koniec 2011 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła blisko 17,8 miliona osób. To o ponad 1,5 miliona więcej niż na koniec 2010 roku. Liczba klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej dynamicznie wzrasta od kilku lat. W IV kwartale przekroczona została magiczna granica 10 milionów aktywnych użytkowników.„Bankowość internetowa jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów w całej bankowości. Mimo trudnych czasów, klienci są coraz bardziej aktywni, jest ich również coraz więcej. Zaufanie jakim nas obdarzają jest najlepszym dowodem na to, że polski sektor bankowy jest stabilny i bezpieczny. Banki również sukcesywnie rozwijają swoje systemy do obsługi bankowości internetowej, uzupełniając je o kolejne użyteczne narzędzia, na przykład aplikacje do planowania domowego budżetu.” – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Zaprezentowane w raporcie dane wskazują na znaczące wzrosty liczby klientów z sektora MSP i wzrost ich aktywności. Towarzyszyły im spadki w przypadku średniej wartości przelewów jak i rozliczeń przypadających na jednego klienta. Na przestrzeni roku były one stosunkowo wysokie 16-19%. Na koniec 2011 roku odnotowano natomiast wynik jedynie o kilka procent słabszy w porównaniu do 2010 roku.
Ostatni kwartał 2011 roku był kolejnym, już ósmym z kolei okresem spadku liczby kart kredytowych. Na koniec minionego roku było ich 6,9 miliona. Patrząc na statystyki oznacza to powrót do połowy roku 2006. Należy to jednak uznać za dobry znak, a nie pogorszenie nastrojów na rynku. Banki nadal rewidują więc swoje portfele i analizują możliwości finansowe klientów. Od szczytu osiągniętego na koniec IV kwartału 2009 roku, liczba kart zmniejszyła się już o 4 miliony sztuk. W przypadku kart debetowych zaobserwować można stały, aczkolwiek niezbyt dynamiczny wzrost ich liczby. Na koniec 2011 roku było ich ponad 24,8 miliona sztuk.
Z obu rodzajów kart coraz częściej korzystają klienci, liczba transakcji stale rośnie. W przypadku kart debetowych w ciągu 12 miesięcy liczba transakcji zwiększyła się o blisko 17%, a kredytowych ponad 6%. Minimalnie spadały w tym samym okresie kwoty średnich transakcji. Nie jest to jednak negatywne zjawisko. Pokazuje, że klienci coraz częściej korzystają z kart przy zakupach na mniejsze kwoty. Ogólne kwoty wykonanych transakcji są bowiem z miesiąca na miesiąc wyższe.
„Karty płatnicze są coraz bardziej powszechne, chociaż nadal większość transakcji regulujemy gotówką. Najszybciej rozwijającym się obszarem bankowości są technologie zbliżeniowe. W ciągu minionego roku liczba kart zbliżeniowych zwiększyła się o 370%. Na koniec 2011 roku było ich blisko 10 milionów, bez wątpienia już w pierwszym kwartale 2012 ich liczba znacznie przekroczy tą liczbę” – dodaje Paweł Widawski, Doradca Zarządu Związku Banków Polskich.
Przeczytaj także:
Obrót bezgotówkowy: już 12 mln Polaków ma bankowość mobilną
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
bankowość elektroniczna, bankowość online, bankowość internetowa, banki, karty kredytowe, ilość bankomatów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)