eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweNieuczciwe reklamy bankowe irytują Polaków

Nieuczciwe reklamy bankowe irytują Polaków

2012-05-25 12:56

Nieuczciwe reklamy bankowe irytują Polaków

Nieuczciwe reklamy bankowe irytują Polaków © robynmac - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Kredyt to nie tabletki na odchudzanie, powinien być reklamowany uczciwie - uważają Polacy. Nic tak nas nie denerwuje w działaniach banków, jak właśnie wprowadzające w błąd reklamy, wysokie opłaty oraz niechęć do pomocy w przebrnięciu przez skomplikowany świat finansów.

Przeczytaj także: Bankowość elektroniczna Polakom niestraszna

31 proc. ankietowanych osób myśli o zmianie banku – wynika z najnowszych badań Deloitte Polska. Najbardziej rozczarowani relacjami ze swoim bankiem są emeryci oraz osoby starsze aktywne zawodowo. Nieco lepiej jest wśród „dojrzałych domatorów” oraz „dojrzałych z dużych miast”. Naprawdę usatysfakcjonowani usługami finansowymi są jedynie „młodzi miłośnicy nowych technologii”. Grupa ta zupełnie nie myśli o zmianie banku.

fot. mat. prasowe

Odsetek klientów deklarujących brak lojalności wobec banku

31% Polaków deklaruje brak lojalności wobec banku


Ale czy banki faktycznie mają się czego bać? Choć Polacy są na pierwszym miejscu jeśli chodzi o chęć zmiany banku w gronie czterech przebadanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry), to jeszcze bardziej na czoło wysuwamy się, gdy pojawia się pytanie o lojalność. W całej historii relacji z bankiem na przeniesienie podstawowego konta do innego banku zdecydowało się jedynie 12 proc. Polaków, podczas gdy w Czechach było to 17 proc., na Węgrzech 28 proc., a w Słowacji 52 proc. Powodów niechęci wdrożenia planu zmiany w czyn jest kilka. Przede wszystkim szkoda nam czasu na formalności związane ze zmianą rachunku, m.in. koniecznością powiadamiania pracodawcy. Część osób nie chce tego zrobić, bo w obecnym banku ma kredyt mieszkaniowy czy inną pożyczkę i obawia się mogłoby być trudno przenieść je do konkurencji. Nie zachęcają również niewielkie różnice w jakości i cenie pomiędzy usługami poszczególnych banków.

fot. robynmac - Fotolia.com

Nieuczciwe reklamy bankowe irytują Polaków

Kredyt powinien być reklamowany uczciwie

Nie da się jednak ukryć, że niemal co trzeci klient chętny do zabrania swoich pieniędzy gdzie indziej, to nienajlepsza recenzja bankowych dokonań. W jeszcze gorszym świetle stawia banki odpowiedź na pytanie „czy poleciłaby Pani/Pan swój bank?”. Brzmi „zdecydowanie nie”. Po zsumowaniu osób gotowych polecić bank i tych którzy go odradzają, ostateczny wynik to niemal 10 proc. na minusie. Nieznacznie słabiej wypadają banki na Węgrzech, lepiej mają się na Słowacji (minus 5,4 proc.). W Czechach i Rumunii wskaźnik ten oscyluje w okolicy zera.

Jakie kamyczki wrzucają ankietowani do bankowego ogródka? Przede wszystkim wytykają niechęć do edukacji ekonomicznej i na dodatek wykorzystywanie niewiedzy klientów. Tymczasem według badanych, banki jako instytucje zaufania publicznego powinny pokazywać jak funkcjonować w świecie finansów. Z pewnością na lepsze postrzeganie instytucji finansowych, jak i poprawę lojalności klientów, wpłynęłoby zaangażowanie doradców finansowych w edukację klientów, oferowanie licznych materiałów edukacyjnych oraz organizowanie akcji szkoleniowych. Polaków mocno irytują też nieuczciwe reklamy produktów finansowych, zdecydowanie obniżając satysfakcję z relacji z bankami.

W nie mniejszym stopniu klientom dokucza również brak indywidualnego podejścia i możliwości porozmawiania o swoich potrzebach i problemach z kompetentną osobą w banku. Klienci chcieliby, aby doradca znał sytuację finansową rozmówcy, był w stanie wczuć się w jego oczekiwania i realnie wspierał w zarządzaniu domowymi finansami. Ponadto, zdaniem klientów banki nie mają wystarczającego wyboru różnorodnych opcji tego samego produktu, tak aby można było dobrać najbardziej optymalną wersję i mieć poczucie korzystania z usług szytych na miarę.

oprac. : Halina Kochalska / Open Finance Open Finance

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: