Bankowość detaliczna na świecie 2012
2012-06-01 12:53
Bankowość detaliczna © Guido Vrola - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bankowość detaliczna na świecie
Badanie Capgemini i Efma wskazuje, że pomimo ogólnego zadowolenia klientów ich lojalność wobec banków nie jest wysoka – 9% ankietowanych wskazało, że chętnie zmieni bank w okresie 6 miesięcy, zaś 40% rozważy zmianę w tym okresie.Średni poziom zadowolenia z usług to 64,8%. Najbardziej usatysfakcjonowani ze swoich banków są mieszkańcy Ameryki Północnej (80% zadowolenia). Po drugiej stronie skali znajduje się obszar Azji i Pacyfiku z rezultatem 53%. Wynika to z długiego okresu oferowania tych samych produktów i usług oraz braku innowacji w usługach na azjatyckich rynkach.
Doświadczenia bankowe klientów na polskim rynku są oceniane pozytywne przy wskazaniu 73,4% i wzrosły od zaszłego roku o 1,6%. Poziom lojalności jest podobny do światowego; 7% klientów zamierza zmienić bank, a 40% zastanawia się nad zmianą.
Raport wskazuje kierunki, w jakich powinny pójść banki, by zachować konkurencyjność i zwiększać poziom zadowolenia swoich klientów. Jest to przede wszystkim zmiana modelu biznesowego z „kompleksowego”, w którym bank w swoich kompetencjach obsługuje wszystkie aspekty bankowości detalicznej (w tym zarządzanie kanałami, zarządzanie ryzykiem, inwestycje w rozwój technologiczny, itp.), na model „szczupły” z jasno określonymi dziedzinami wyróżnienia się. W drugim modelu ograniczenie się banku do bycia dystrybutorem , liderem produktu bądź dostawcą usług/procesorem , pozwoli na wzmocnienie konkurencyjności i koncentrację na istotnych aspektach biznesu.
fot. Guido Vrola - Fotolia.com
Bankowość detaliczna
- „Polskie banki są świadome konieczności specjalizacji i wyboru jednego z pośród powyższych modeli. Szczególnie wśród najmłodszych banków, można zaobserwować dystrybutorów i specjalistów od oferty produktowej” – mówi dr Adam Becht, ekspert sektora bankowego z Capgemini Polska. – „Brak obciążeń historii dziesiątków lat i rozbudowanych struktur, sprzyja szybkiemu dostosowaniu do najnowszych tendencji. Instytucje rozliczeniowe i płatnicze uzupełniając ofertę bankową realizują model procesora. Zatem polski rynek finansowy można uznać za mieszczący się w czołówce pozytywnych światowych trendów” – dodaje Adam Becht.
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)