Produkty strukturyzowane zyskują zaufanie
2012-07-30 12:19
Produkty strukturyzowane zyskują zaufanie © tanatat - Fotolia.com
Przeczytaj także: Produkty strukturyzowane: będą zmiany
fot. tanatat - Fotolia.com
Produkty strukturyzowane zyskują zaufanie
W 2011 r. na rynku pojawiło się aż 487 nowych ofert pochodzących od 27 instytucji (o prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej). – Hitem okazały się produkty typu „pareto”, w których klient wpłaca 20 proc., a reszta rozłożona jest niejako na raty i spłacana w formie programu regularnego oszczędzania. Liczba takich ofert zwiększyła się w stosunku do 2010 r. o ponad 40 procent – mówi Michał Szeliński, analityk portalu Structus.pl. Swoim klientom sprzedawały je już m.in. Deutsche Bank PBC, Alior Bank, Bank DnB Nord, Expander, Getin Bank, Gold Finance, Noble Bank i Open Finance.
Wybieraj z rozwagą
Skąd taka popularność „struktur”? Otóż można na nich zarobić nawet kilkanaście do kilkudziesięciu procent w skali roku (po odliczeniu podatku), o czym mogli przekonać się właściciele kilku produktów, które zakończyły się w pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku.
fot. mat. prasowe
Najbardziej zyskowne produkty strukturyzowane zakończone w okresie I-VI 2012
Najlepszy wynik (17,6 proc. w skali roku) wypracował oferowany przez Deutsche Bank PBC Certyfikat Express db EuroStoxx50 II, którego zwrot uzależniony był od zachowania indeksu 50 największych przedsiębiorstw strefy euro. Jednak realnie dużo więcej zarobili inwestorzy długoterminowych produktów: trzy- i czteroletnich, takich jak db Gwarancja - Zyskowna Energia I oraz db Gwarancja - Zyskowna Energia II, które zarobiły odpowiednio 42 i 40 procent. Na czwartym miejscu w zestawieniu przygotowanym przez Structus.pl znalazła się Salsa I oferowana przez Expandera.
fot. mat. prasowe
Zysk produktów strukturyzowanych w 2012 roku wg firm
Choć wyniki najlepszych struktur robią wrażenie, trzeba pamiętać, że większość z nich nie kończy się zyskiem. Jak wynika z raportu Structus.pl, średnia stopa zwrotu ze struktur zakończonych w 2011 roku wyniosła 2,67 proc. w skali roku. Mimo to na produktach strukturyzowanych rzadko można stracić, nawet jeśli zakładany przez nas w momencie ich nabywania scenariusz rynkowy się nie sprawdzi. Jak to możliwe?
Produkty strukturyzowane coraz bezpieczniejsze
– Wiele oferowanych na polskim rynku produktów ma z góry określony potencjalny dochód – wyjaśnia Monika Pawlak, Menedżer Produktów Strukturyzowanych Deutsche Bank PBC. Tego rodzaju inwestycje mają charakter zerojedynkowy. Klient decyduje się „obstawić” realizację określonego scenariusza rynkowego zakładającego przykładowo, że kurs instrumentu bazowego w dniu wygaśnięcia opcji będzie wyższy od kursu realizacji. Jeśli jego przewidywania się sprawdzą, otrzyma określony w warunkach produktu kupon powiększający zainwestowany kapitał.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)