Placówki bankowe - jakość obsługi 2012
2012-08-01 11:12
Przeczytaj także: Bankowość mobilna: jest dobrze, a może być jeszcze lepiej
Specyfika klienta testowego…
Spośród klientów testowych, zarejestrowanych w bazie INTERNATIONAL SERVICE CHECK, do badania wybrano osoby z doświadczeniem, w wieku powyżej 24 roku życia, o różnym statusie zawodowym, posiadających choć minimalną wiedzę o produktach bankowych.
Podział klientów pod względem płci był w miarę równomierny: 47,8% stanowili mężczyźni, a 52,2% kobiety. Najwięcej, bo niemal 2/3 wizyt (65,3%) zostało przeprowadzonych przez osoby w wieku 25-35 lat, 1/5 wizyt (19,8%) przez osoby w wieku 36-45 lat. Pozostałe badania przeprowadzili klienci w wieku poniżej 25 lat i pomiędzy 46 a 55 (po 6,3%) oraz osoby powyżej 55 roku życia (2,2%).
… i specyfika samego badania
Pierwsze badanie placówek bankowych metodą mystery shopping zostało przeprowadzone przez INTERNATIONAL SERVICE CHECK już w 2007 roku – wtedy pod lupę wzięto osiem krajów europejskich. Tegoroczny, zmodyfikowany kwestionariusz, wypełniany przez tajemniczego klienta po przeprowadzeniu badania, składał się z kilkudziesięciu pytań podzielonych na kilka podstawowych kategorii:
Dla wizyt w placówkach:
- Wygląd - gdzie oceniano przede wszystkim czystość na zewnątrz i wewnątrz placówki, funkcjonowanie bankomatów, ogólną organizację banku - dostępność miejsc do oczekiwania na obsługę, ekspresu do kawy/automatu z wodą, materiałów dla klientów, itp.; oceniono też wygląd i pierwsze wrażenie, jakie robili na kliencie pracownicy.
- Obsługa (pomoc i doradztwo) – tu skupiono się na poziomie obsługi w czasie całej wizyty, zrozumieniu potrzeb klienta, prezentacji dostępnej oferty, podkreśleniu jej korzyści i zalet; zwrócono też uwagę na powitanie oraz pożegnanie klientów.
- Budowanie lojalności klienta – gdzie sprawdzono czy pracownicy proponują też inne produkty poza tymi, które interesowały klienta, czy przekazują im materiały do przeanalizowania w domu, czy zachęcają do ponownego kontaktu i przekazują namiary na swoją osobę.
Dla kontaktu elektronicznego i telefonicznego:
- Bankowość mobilna – tu oceniono stronę www banku, jej czytelność i łatwość znalezienia informacji, kontakt e-mailowy (w tym czas i dokładność odpowiedzi na zapytanie), kontakt telefoniczny (ile czasu zajęło uzyskanie kontaktu z konsultantem, czy konsultant mówił wyraźnie, przedstawił oczekiwane informacje, odpowiednio powitał klienta i pożegnał) oraz kontakt przez czat (szybkość, forma, dokładność odpowiedzi).
- Budowanie lojalności klienta – podobnie jak w kontakcie bezpośrednim sprawdzono, czy pracownicy proponują też inne produkty poza tymi, które interesowały klienta, czy udostępniają materiały do przeanalizowania w domu, czy zachęcają do ponownego kontaktu i przekazują namiary na swoją osobę.
Nordea Bank, Credit Agricole i Multibank w czołówce polskich banków
Średni ogólny wynik, jaki osiągnęły wszystkie badane placówki, to 81,2%. Rozkład wyników przedstawił się następująco:
fot. mat. prasowe
Ogólny wynik uzyskany przez banki
Średni ogólny wynik, jaki osiągnęły wszystkie badane placówki, to 81,2%
Miejsce na podium, biorąc pod uwagę ogólny wynik badania, wywalczyły:
- Grupa Nordea (94,6% - badane placówki Nordea Bank Polska),
- Credit Agricole (88,8% - badane placówki Credit Agricole w Polsce),
- Commerzbank (88,7% - badany bank – Multibank Polska).
Przyglądając się jednak rankingowi banków (nie zaś ich właścicieli) – widać, że najlepiej wypadły:
- placówki Nordea Bank Polska (94,6%),
- czeski UniCredit Bank Czech Republic a.s. (94,5%),
- bułgarski Societe General Express Bank (93%).
W Polsce, zgodnie z powyższym rankingiem najlepiej wypadły:
- Nordea Bank,
- Credit Agricole,
- Multibank.
Analiza poziomu obsługi we wszystkich badanych placówkach w pięciu krajach europejskich skłania do wniosku, że najwyższy poziom obsługi zaprezentowali bankowcy (w kolejności):
- w Czechach (87,5%),
- na Węgrzech (83,8%),
- w Polsce (80%),
- w Bułgarii (79,7%),
- na Słowacy (77,6%).
WIZYTY W PLACÓWKACH
Kategoria pierwsza – „Wygląd”
W tej kategorii zadaniem klientów testowych było dokonanie oceny placówki przy wzięciu pod uwagę takich kryteriów, jak:
- Wygląd placówki na zewnątrz – dostępność parkingu, widoczność i utrzymanie znaków firmowych, czystość i porządek otoczenia placówki i bankomatów oraz powierzchni widocznych z zewnątrz – okien, drzwi itp.
- Wygląd placówki wewnątrz – czystość podłóg, ścian, sufitów, poprawne działanie oświetlenia; dostępność miejsc dla oczekujących klientów, ulotek informacyjnych, automatu z napojami.
- Personel – ocena pod kątem prezencji pracowników, czystego i schludnego ubioru; zachowania (czy sprawiali wrażenie aktywnych, pracowitych, życzliwych i pomocnych).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)