eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweWydatki konsumpcyjne w UE w II kw. 2012

Wydatki konsumpcyjne w UE w II kw. 2012

2012-09-24 14:02

Wydatki konsumpcyjne w UE w II kw. 2012

Wydatki konsumpcyjne w UE w II kw. 2012 © Radu Razvan - Fotolia.com

Według Barometru wydatków konsumpcyjnych organizacji Visa Europe wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej w II kw. 2012 r. były niższe niż w tym samym okresie roku ubiegłego o 2,3%. W pierwszym kwartale zmiana wynosiła -0,2% w skali rocznej, co wskazuje na pogłębianie się spadku konsumpcji dla całej, liczącej 27 krajów członkowskich UE.

Przeczytaj także: Wydatki konsumpcyjne w UE w I kw. 2012

Pomimo zmniejszenia się na poziomie całej UE, konsumpcja odnotowała wzrost (w skali rocznej) w czternastu krajach członkowskich, w tym również w największej gospodarce unijnej – w Niemczech (+0,4%).

W dalszym ciągu najwyższymi przyrostami mogą pochwalić się kraje Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie Łotwa, Litwa i Słowenia odnotowały dwucyfrowe wskaźniki wzrostu.

Trwająca recesja znalazła odzwierciedlenie w wyraźnie pogarszających się wynikach: Włochy (-7,0%), Hiszpania (-3,8%) i Wielkiej Brytania (-4,7%). We Francji, spadek konsumpcji w II kw. 2012 r. wyniósł 1,0% w skali rocznej.

Redukcja wydatków trwała też w krajach najbardziej
dotkniętych przez kryzys strefy euro – największy spadek w II kw. br. odnotowano w Grecji, znacznie zmniejszona konsumpcja była również udziałem Irlandii i Portugalii.

Ogólny spadkowy trend wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych, wykazywany w kolejnych edycjach Barometru wydatków konsumpcyjnych organizacji Visa Europe na przestrzeni ostatniego roku, jest zgodny z podobnym trendem widocznym w publikowanych przez Eurostat danych o PKB w Unii Europejskiej. Wstępne wyniki za II kw. 2012 r. wskazują na spadek PKB – po raz pierwszy w ciągu ostatnich dwu i pół lat – o 0,2% w skali rocznej.

Philip Symes, dyrektor ds. finansowych Visa Europe, powiedział: „Wydatki konsumpcyjne w II kw. wzrosły na największym rynku unijnym – w Niemczech; silne przyrosty odnotowano również w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Nie wystarczyło to jednak by skompensować zmniejszone wydatki w wielu znaczących gospodarkach, takich jak Włochy, Hiszpania czy Wielka Brytania. W rezultacie, odnotowany w I kwartale spadek wydatków na całym obszarze UE jeszcze bardziej pogłębił się w II kwartale br.”.

fot. Radu Razvan - Fotolia.com

Wydatki konsumpcyjne w UE w II kw. 2012

Wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej w II kw. 2012 r. były niższe niż w tym samym okresie roku ubiegłego o 2,3%

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe wykorzystuje rzeczywiste dane – a nie np. badania nastrojów – przy czym zostały one skorygowane tak, by uwzględnić zmiany w poziomie wydawnictwa kart Visa, w preferencjach konsumentów czy w stopie inflacji. Barometr wiernie odzwierciedla rzeczywiste wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej, ponieważ – w odróżnieniu od badań opinii lub nastrojów w poszczególnych sektorach gospodarki – daje dokładny i wszechstronny wgląd w obraz faktycznych wydatków konsumpcyjnych na obszarze UE, możliwy dzięki rosnącej skłonności konsumentów do posługiwania się kartami płatniczymi. Kartami Visa jest już opłacane jedno euro z każdych siedmiu wydawanych w Europie na konsumpcję.

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe

Obecnie kartami Visa jest już opłacane ponad jedno euro z każdych siedmiu wydanych w UE, a udział kart debetowych w tych wydatkach sięga niemal 80%. Oznacza to, że Barometr daje wszechstronny i aktualny obraz wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej.

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe powstał w oparciu o dane o wydatkach dokonanych za pomocą wszystkich rodzajów kart Visa wydawanych w Europie: debetowych, kredytowych i przedpłaconych. Przygotowując Barometr, centrum informacji finansowej Markit opracowało model, który wykorzystuje dane o transakcjach kartami Visa z uwzględnieniem czynników korygujących.

Po pierwsze, wyeliminowany został wpływ wzrostu liczby wydanych kart Visa i obrotów realizowanych z udziałem tych dodatkowo wydanych kart. Po drugie, usunięto wpływ zmieniającej się skłonności konsumentów do korzystania z kart płatniczych, w oparciu o ocenę tendencji dotyczących wypłat gotówki z bankomatów oraz transakcji bezgotówkowych w placówkach handlowo-usługowych, które są realizowane z udziałem kart Visa. Wyeliminowano również wpływ inflacji, korygując dane o zmiany wskaźnika cen konsumpcyjnych tak, by otrzymać realną stopę zmian w wydatkach gospodarstw domowych.

W ostatnich latach obserwowano silną dodatnią korelację pomiędzy danymi o transakcjach zawieranych kartami Visa a publikowanymi później oficjalnymi danymi dotyczącymi wydatków konsumpcyjnych. Dane organizacji Visa obejmują znacznie szerszy obszar niż jedynie handel detaliczny – ze względu na coraz częstsze korzystanie z kart przy płatnościach za rachunki domowe (prąd, gaz, itd.) czy przy płatnościach podatkowych.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: