Niełatwo o kredyt na zakup zabytkowego auta
2012-10-06 00:10
Niełatwo o kredyt na zakup zabytkowego auta © Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com
Jedna oferta kredytu samochodowego
Spośród instytucji udzielających celowych kredytów samochodowych (a więc przeznaczonych na zakup auta i zabezpieczonych na kredytowanym pojeździe) jedynie Idea Bank deklaruje, że samochód z żółtymi tablicami zostanie w nim potraktowany jak każde inne auto używane w wieku powyżej 8 lat (oprocentowanie będzie równe wartości wskaźnika WIBOR powiększonego o 7-10% marży banku; prowizja wyniesie 1,5%) Jako zabezpieczenia bank zażąda częściowego przewłaszczenia lub cesji praw z polisy AC.
Pewną furtkę pozostawia też Alior Bank. W standardowej ofercie tego banku maksymalny wiek kredytowanego auta wynosi 15 lat, jednak przedstawiciele tej instytucji mówią o możliwości wnioskowania o odstąpienie od tej zasady, gdy transakcja jest związana z zakupem auta zabytkowego. Wtedy wniosek klienta starającego się o finansowanie będzie rozpatrywany w indywidualnym trybie. Pozostałe instytucje finansowe udzielające kredytów samochodowych nie dają inwestorowi nawet takiej, wątłej nadziei - nie oferują celowych kredytów przeznaczonych na zakup zabytkowego auta, bo w razie problemów z obsługą zobowiązania taki pojazd byłby zbyt słabym zabezpieczeniem praw banku.
fot. Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com
Niełatwo o kredyt na zakup zabytkowego auta
Zakup zabytkowego auta, podobnie jak każdego innego dobra konsumpcyjnego, można oczywiście sfinansować pożyczką na dowolny cel - dostępną szybko i bez rozbudowanych formalności, za to wyraźnie droższą niż kredyt celowy. W kliku bankach można też sięgnąć po produkt plasujący się pomiędzy kredytem celowym i pożyczką na dowolny cel. Jest to kredyt na zakup auta, którego jednak nie trzeba zabezpieczać na pojeździe. Bank wymaga od kredytobiorcy tylko tyle, by w określonym czasie przedstawił w banku fakturę zakupu lub umowę kupna-sprzedaży auta - ma to być potwierdzeniem, że rzeczywiście przeznaczył pożyczone pieniądze na ten cel.
Co prawo mówi o samochodach zabytkowych:
- Status zabytku może uzyskać pojazd wyprodukowany przed 25 laty lub wcześniej, pod warunkiem, że posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły). Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.
- Niekiedy za zabytek może być uznany młodszy pojazd, jednak pod warunkiem, że jest egzemplarzem unikalnym: np. ma szczególnie oryginalne rozwiązania konstrukcyjne, należał do wyjątkowo ważnej osoby lub ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi.
- Jeżeli auto ma status zabytku, dla właściciela oznacza to pewne korzyści. Po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu pojazd jest zwolniony z okresowych badań technicznych. Jeżeli auto nie jest użytkowane przez cały rok, jego właściciel może wykupić obowiązkowe OC tylko na część roku, np. na sezon letni, gdy pojazd bierze udział w historycznych rajdach. Status zabytku pozwala także uzyskać znaczące zniżki na całoroczną polisę OC u niektórych ubezpieczycieli.
- Opieka konserwatora oznacza też dodatkowe obowiązki i ograniczenia. Właściciel pojazdu zabytkowego musi utrzymywać go w jak najlepszym stanie, uzyskiwać zgodę na wprowadzenie jakichkolwiek zmian, a nawet na wyjazd takim autem za granicę.
Piotr Ceregra,
oprac. : eGospodarka.pl
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)