Zakupy online: bezpieczeństwo transakcji
2012-11-09 00:10
Zakupy online © Artur Marciniec - Fotolia.com
Polacy pokochali zakupy przez Internet. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Publicznej Infas we wrześniu 2012 roku aż 31% ankietowanych internautów z Polski zakupy online robi przynajmniej raz w tygodniu. Niezależnie od tego czy robimy zakupy w popularnym portalu aukcyjnym, kupujemy artykuły spożywcze w internetowym supermarkecie czy też zamawiamy towary za granicą - powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Dzięki nim prowadzone transakcje będą naprawdę bezpieczne, a nasze konto uszczupli się jedynie o zaakceptowane przez nas kwoty - podaje Aspiro.
Przeczytaj także: Serwisy internetowe: zasady bezpieczeństwa
Pewny sprzedawcaZanim zdecydujemy się na zakupy w Internecie powinniśmy dokładnie sprawdzić naszego kontrahenta. Zgodnie z przepisami prawa, każdy podmiot prowadzący sprzedaż wysyłkową (oczywiście także przez Internet) musi udostępnić pełne dane firmy. Brak danych o samym sklepie – np. danych adresowych, kontaktowych - w którym planujemy dokonać zakupu pralki czy telewizora, powinien być sygnałem ostrzegawczym. Także „zbyt atrakcyjne” ceny sprzętu, znacznie odbiegające od pozostałych ofert – to też powód by mieć obawy, co do rzetelności sprzedającego. Przed dokonaniem płatności należy sprawdzić regulamin danego sklepu, w którym określone są wszystkie kwestie związane z dokonaniem zakupu, akceptowanymi formami płatności, a także kosztem i sposobem wysyłki towaru. Dodatkowo, warto upewnić się, czy sprzedawca oferuje możliwość zapłaty przy odbiorze towaru oraz jak w danym sklepie przebiega proces reklamacji i zwrotu, jeśli zamówiony towar nie będzie nam odpowiadał.
„Należy pamiętać, że zgodnie z prawem każdemu kupującemu przez Internet przysługuje prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Ważne, aby oświadczenie odesłać za potwierdzeniem odbioru. Termin liczy się od dnia otrzymania zamówionych rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Natomiast przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę bez żadnych potrąceń.” – mówi Adam Pawłowicz z Aspiro.
fot. Artur Marciniec - Fotolia.com
Zakupy online
Jak płacić by nie stracić?
Gdy już dobrze zweryfikujemy sprzedawcę i zdecydujemy się na zakupy online, pozostanie nam do wyboru jeszcze kwestia płatności. Z raportu firmy Gemius „E-commerce w Polsce 2011” wynika, że w ubiegłym roku najczęstszą formą płatności za zakupy w e-sklepach były systemy płatności internetowych, takie jak Dotpay czy PayPal. Odsetek osób, które płaciły w ten sposób wyniósł 23%, zaś wśród użytkowników aukcji internetowych – 22%. Mniej popularne okazały się tradycyjne formy zapłaty, jak przelew czy zapłata przy odbiorze.
Zdecydowanie najbardziej bezpieczne jest opłacenie przesyłki już po jej odebraniu, czyli „za pobraniem”. Wówczas mamy możliwość zweryfikowania jakości i zgodności zamówionych produktów z zamówieniem. Ta forma zapłaty – mimo, iż także dość popularna – jest jednak obarczona wyższymi kosztami, niż w przypadku przedpłaty na konto sprzedawcy. Chcąc, zatem obniżyć koszty internetowych zakupów możemy zapłacić sprzedawcy dokonując przelew bankowy bądź szybki przelew elektroniczny. By skorzystać z tej formy zapłaty należy po wyborze formy płatności kliknąć ikonę z logo naszego banku w formularzu zakupowym. Następnie zostaniemy przeniesieni na stronę logowania wybranego banku i po wprowadzeniu naszych danych będziemy mogli zaakceptować wcześniej przygotowany w systemie przelew opiewający na kwotę transakcji. Warunkiem powodzenia transakcji są… środki dostępne na naszym koncie.
Przeczytaj także:
Płatności online: uwaga na oszustwa
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)