Millennium ukarany przez UOKiK
2005-05-07 12:59
Przeczytaj także: Ustawa antylichwiarska już w Senacie. Kłopoty na horyzoncie?
W listopadzie 2003 roku Urząd uznał, że Bank Millennium oferując przez swojego pośrednika - Polskie Towarzystwo Finansowe (PTF) wybrane rodzaje kredytów narusza przepisy ustawy o kredycie konsumenckim przez stosowanie niezgodnych z prawem zabezpieczeń. W wydanej decyzji Prezes UOKiK zakwestionował ponadto treść ulotek reklamujących kredyty hipoteczne i na zakup samochodu. Brakowało w nich m.in. informacji o rzeczywistej stopie oprocentowania oraz nieprawdziwie podano, że konsument bez prowizji raz w roku może zmienić walutę kredytu. Uznając, że ww. praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nakazał wprowadzenie natychmiastowych zmian. Spółka nie odwołała się od decyzji Urzędu.W lutym 2004 roku UOKiK wszczął postępowanie sprawdzające wykonanie prawomocnej decyzji. Analiza przeprowadzona przez Urząd wykazała, że bank przez swojego pośrednika PTF nadal żądał od konsumentów niezgodnych z prawem zabezpieczeń. Warunkiem udzielenia jednego z oferowanych kredytów było m.in. podpisanie weksla zawierającego postanowienie niedozwolone przez przepisy o kredycie konsumenckim. Ponadto bank nie poinformował konsumentów, którzy wcześniej podpisali weksle z kwestionowaną klauzulą o możliwości jej zmiany.
Zdaniem Urzędu, Bank Millennium i jego pośrednik, mimo uprawomocnienia się decyzji nie wywiązali się ze wszystkich nałożonych obowiązków. (Bank wycofał jedynie wprowadzające w błąd ulotki reklamujące kredyty).
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje kary w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Wówczas, za każdy dzień zwłoki grożą mu sankcje finansowe w wysokości do 10 tys. euro. Wobec powyższego Prezes Urzędu za niewykonanie decyzji w pełnym wymiarze, nałożył na spółkę karę 4 tys. 600 euro, to jest ponad 18 tys. 700 złotych.
Decyzja nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl