Inwestycje giełdowe oczami Polaków
2012-11-15 10:54
Inwestowanie © tanatat - Fotolia.com
Przeczytaj także: Inwestowanie na giełdzie dla początkujących
Prezentowana tu analiza psychologiczna opiera się na wynikach dwóch badań przeprowadzonych na zlecenie Deutsche Bank PBC na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków oraz na grupie inwestorów indywidualnych. Szczegółowe wykresy do obu badań zawarte są w prezentacjach dostępnych na stronach Deutsche Bank PBC i Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.Badanie na grupie reprezentatywnej Deutsche Bank PBC zrealizowane przez Instytut Homo Homini
fot. mat. prasowe
Znajomość skrótu WIG
Badania przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków wskazują na to, że Polacy dysponują małą wiedzą na temat podstawowych pojęć związanych z działaniem giełdy (zdecydowana większość – około 70 proc. – nie potrafiła rozszyfrować skrótu WIG, a połowa nie znała takich pojęć, jak hossa czy bessa). Tylko nieliczne osoby inwestują swoje pieniądze w akcje, a niemal 90 proc. Polaków nie ma żadnych doświadczeń z inwestowaniem. Zaledwie co piąty Polak rozważa zakup akcji w przyszłości.
Jednocześnie około połowa badanych, którzy są zainteresowani zakupem akcji zgadza się ze stwierdzeniem, że warto inwestować w akcje polskich spółek. W ich przypadku podstawowym motywem angażowania się w inwestycje jest osiąganie zysku (2/3 osób), przy czym 11 proc. respondentów oczekuje szybkich zysków; jest to motyw dominujący, pomimo tego że badani są świadomi możliwości poniesienia na giełdzie strat (75 proc. osób jest zdania, że na giełdzie można zarobić, ale także stracić). Badani, którzy zadeklarowali, że nie zamierzają w najbliższym czasie inwestować w akcje (4/5 ogółu społeczeństwa), jako przyczynę braku zainteresowania giełdą najczęściej (w 50 procentach) podają brak środków finansowych. Z kolei co czwarta osoba niezainteresowana inwestowaniem twierdzi, że albo brakuje jej kompetencji, albo ocenia ryzyko związane z inwestowaniem jako zbyt wysokie.
fot. mat. prasowe
Znajomość pojęć "hossa" i "bessa"
Przedstawione wyżej wyniki bardzo wyraźnie wskazują na konieczność zainicjowania akcji edukacyjnych, których celem byłoby dostarczenie wiedzy na temat mechanizmów działania giełdy, zapoznanie konsumentów z czynnikami wpływającymi na ryzyko związane z inwestowaniem i w końcu uświadomienie różnic między krótkoterminową spekulacją, a długoterminowym inwestowaniem, w tym specyfiki ryzyka i struktury zysków dla obu tych aktywności.
fot. mat. prasowe
Czy inwestował(a) Pan(i) kiedykolwiek na giełdzie?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)