Jak inwestować w produkty strukturyzowane?
2013-01-31 00:20
Jak inwestować w produkty strukturyzowane? © Sergey Nivens - Fotolia.com
Przeczytaj także: Produkty strukturyzowane czy inwestycje bezpośrednie?
Produkty strukturyzowane z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród polskich inwestorów. Wpływ na to ma bez wątpienia podstawowa cecha struktur, czyli połączenie ochrony zainwestowanego kapitału (najczęściej 100%) z możliwością uzyskania atrakcyjnych zysków, płynących z różnorodnych rynków. Nie mniej jednak, aby inwestycja w tego typu rozwiązanie była satysfakcjonująca należy ją zrozumieć i zwrócić uwagę na kilka elementów.Czym są produkty strukturyzowane?
Struktury powstają poprzez połączenie dwóch elementów - obligacji (lub depozytu) i przynajmniej jednego instrumentu pochodnego (opcji). Celem pierwszego z nich - na którego zakup przeznacza się większość ze środków wpłaconych przez klienta (85% - 90%) – jest ochrona zainwestowanego kapitału na koniec trwania produktu. Ochrona ta może być częściowa (np. 90%) lub pełna (100%). Jest ona możliwa dzięki temu, że cześć pieniędzy, która może zostać utracona poprzez inwestycje w opcję rekompensują odsetki od obligacji czy depozytu.
Wysokie zyski, jakie uzyskują produkty strukturyzowane, generuje instrument finansowy zwany opcją. Mimo, że w opcje inwestowana jest stosunkowo niewielka część pieniędzy, to dzięki dźwigni finansowej możliwe jest uzyskanie atrakcyjnych wyników. Opcja jest swego rodzaju „zakładem” o to jak zachowa się w przyszłości instrument bazowy, którym mogą być np. ceny akcji, surowców, walut, indeksów giełdowych, poziom inflacji czy nawet… wyniki drużyny żużlowej. Wygrana w takim zakładzie może przynieść bardzo duże korzyści.
Produkty strukturyzowane nie są jednorodną grupą produktów. Różnią się między sobą m.in. konstrukcją prawną („opakowaniem”), rodzajem zastosowanego instrumentu bazowego, formułą wypłaty, udziałem w zysku (tzw. partycypacją), czasem trwania inwestycji czy wreszcie wspomnianym poziomem ochrony kapitału. Dzięki temu klient ma możliwość znalezienia produktu odpowiadającego jego potrzebom.
fot. Sergey Nivens - Fotolia.com
Jak inwestować w produkty strukturyzowane?
Jak wybrać dobry produkt strukturyzowany?
Decydując się na inwestycję w produkt strukturyzowany należy przede wszystkim dokonać wnikliwej analizy i ocenić potencjał wzrostowy (lub spadkowy) instrumentu bazowego, od którego będą zależały wyniki produktu. Istotny jest również poziomu partycypacji, czyli udział w zyskach (w trakcie subskrypcji jest on zazwyczaj podawany w przedziale). Dodatkowo, w przypadku produktów opartych na notowaniach indeksów giełdowych czy też cen surowców, bardzo ważny dla powodzenia inwestycji jest moment startu produktu.
Trochę odmiennie wygląda sytuacja przy strategiach aktywnie zarządzanych lub inwestujących w wiele klas aktywów, które teoretycznie mają zarabiać w każdych warunkach rynkowych. Tutaj należy spojrzeć w pierwszej kolejności na wyniki historyczne i jak radziły sobie strategie w różnych sytuacjach rynkowych. Nie bez znaczenia jest również czas trwania produktu – zazwyczaj produkty krótkie do 1,5 roku mają mniejszy potencjał zysku niż produkty 2-3 letnie. Wynika to z faktu, że przy krótkich strukturach prawie cały kapitał zainwestowany przez klienta jest przeznaczany na cześć bezpieczną (obligacje/depozyt), a bardzo mało na opcję – przez co trzeba stosować dodatkowe modyfikacje np. ograniczając maksymalny zysk z inwestycji (tzw. cap) lub bardzo obniżając partycypację w wynikach.
oprac. : expander
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)