Kto bierze szybkie pożyczki gotówkowe?
2013-03-04 11:39
Kto bierze szybkie pożyczki gotówkowe? © whitelook - Fotolia.com
Przeczytaj także: Firmy pożyczkowe po regulacjach MF
- Przez kilka lat analizowaliśmy jakość usług Ekspres Kasy, jednakże były to jedynie wewnętrzne badania. W związku z rosnącą rozbieżnością pomiędzy opiniami na temat naszej branży, z jakim spotykaliśmy się w mediach oraz tymi, jakie docierały do nas od naszych klientów, postanowiliśmy wraz z czterema innymi pożyczkodawcami zlecić przeprowadzenie badania zewnętrznej firmie – wyjaśnia Krzysztof Przybysz, Dyrektor Operacyjny w Ferratum Poland, będącej częścią Grupy Ferratum z Finlandii - właściciela marki Ekspres Kasa w Polsce - udzielającej krótkoterminowych pożyczek gotówkowych w 20 krajach na świecie.fot. mat. prasowe
Dostęp do innych form finansowania wydatków
Przemyślany krok
Podczas badania respondenci oceniali współpracę z firmami udzielającymi mikropożyczek, w tym m.in. jakość obsługi, czas oczekiwania na decyzję o przyznaniu środków, termin postawienia do dyspozycji pieniędzy oraz jasność informacji o warunkach udzielania pożyczki.
Z badania wynika, że największe znaczenie dla klientów przy zaciąganiu pożyczki ma jej koszt i jasna o nim informacja. Jak pokazują wyniki sondażu, niemal 90% respondentów przyznała, że dokładnie znała koszty pożyczki w momencie jej zaciągania i była zadowolona z jasności otrzymanych informacji w tym zakresie. Zaledwie 4 na 100 badanych wyraziło negatywną opinię na temat transparentności informacji udzielanych przez firmy specjalizujące się w mikropożyczkach.
fot. mat. prasowe
Przeznaczenie pożyczki
Mikropożyczka czy kredyt?
Niemal 90% badanych podkreślało istotną rolę mikropożyczek jako źródła finansowania najpilniejszych potrzeb i wyrażało opinię, że gdyby na rynku nie było tego typu usług, wiele osób wpadłoby w jeszcze większe kłopoty finansowe. Równocześnie aż 80% klientów otwarcie przyznało, że podejmując decyzje o skorzystaniu z oferty firmy udzielającej mikropożyczek miało możliwość sfinansowania swoich wydatków środkami pozyskanymi z innych źródeł. Prawie połowa mogłaby pożyczyć pieniądze od krewnych, a mniej więcej jedna trzecia badanych miała dostęp do którejś z form kredytu w banku – debetu w rachunku, limitu na karcie kredytowej lub pożyczki z banku.
fot. mat. prasowe
Kim są klienci mikropożyczek?
Pożyczka na bieżące potrzeby
W ramach przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku badania zweryfikowano także cele, na jakie przeznaczane są pieniądze z mikropożyczek. Okazało się, że zdecydowanie najczęściej środki te służyły finansowaniu bieżących wydatków oraz opłaceniu rachunków. Zaledwie 7 na 100 badanych przyznało, że środki z mikropożyczki przeznaczone były na spłatę innych długów.
fot. mat. prasowe
Na jaki cel zaciągamy szybkie pożyczki?
Jak pokazują wyniki badania Instytutu PBS, mikropożyczki były często wykorzystywanym przez respondentów sposobem na pozyskiwanie pieniędzy na pokrycie czasowych niedoborów finansowych. Aż 85% z nich w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie skorzystało z więcej niż jednej mikropożyczki, a ponad połowa zaciągnęła w tym czasie co najmniej 3 tego typu zobowiązania. Lojalność klientów wobec firm oferujących mikropożyczki przekładała się także na podejście do ich spłacania – w momencie realizacji badania trzy czwarte respondentów spłaciło już swoje pożyczki, natomiast w przypadku 22% badanych nie upłynął jeszcze termin spłaty zobowiązań. Tylko 2 na 100 badanych klientów nie spłaciło pożyczki na czas. Ponad 60% respondentów zdecydowanie poleciłoby skorzystanie z tej formy pozyskiwania środków pieniężnych swoim znajomym.
fot. mat. prasowe
Alternatywne formy finansowania wydatków
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z mikropożyczek
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone zostało w 2012 roku przez Instytut PBS (dawniej Pracownia Badań Społecznych) wśród osób korzystających z krótkoterminowych pożyczek gotówkowych. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI w oparciu o bazy klientów firm: OK Money, Money NOW!, SMS Kredyt, Axcess Financial Poland oraz Ferratum Poland (Ekspres Kasa). Wśród klientów każdej z firm zrealizowano po 204 wywiady, co dało łącznie 1020 wywiadów. Respondentami były osoby, które w okresie od czerwca do końca listopada 2012 r. skorzystały z co najmniej jednej mikropożyczki.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)