Jak polscy internauci korzystają z bankowości?
2013-04-18 12:32
Jak polscy internauci korzystają z bankowości? © NAN - Fotolia.com
Przeczytaj także: Home banking
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Gemiusa, 72 proc. klientów korzystających z obsługi konta online, loguje się do niego przynajmniej raz w tygodniu, z czego 18 proc. codziennie lub prawie codziennie. Osobami, które najczęściej zaglądają na swoje konto osobiste przez internet są klienci banków zarabiający powyżej 3 tys. złotych, spośród których 84 proc. loguje się do konta co najmniej raz na tydzień oraz internauci z dyplomem studiów wyższych (79 proc. tych użytkowników).Jarosław Sadowski ze Związku Firm Doradztwa Finansowego i główny analityk Expander uważa, że zainteresowanie bankowością online można zwiększyć poprzez działania edukacyjne, których celem jest oswojenie z internetem osób starszych i wytłumaczenie im, jak bezpiecznie z niego korzystać. – Seniorzy, a także osoby w średnim wieku, nawet jeśli umieją korzystać z komputera, mają wiele obaw przed obracaniem pieniędzmi w sieci – twierdzi.
Pytani o to, z których z usług, dostępnych w ramach bankowości internetowej obsługi konta osobistego kiedykolwiek korzystali, badani najczęściej wskazywali na sprawdzanie stanu konta (96 proc.), historii transakcji (94 proc.) oraz przelewy jednorazowe (93 proc.), które są najczęściej wykorzystywane do powtarzających się płatności, przy zakupach internetowych oraz w ramach rozliczeń ze znajomymi i rodziną. Obsługa funduszy inwestycyjnych i zakładanie lokat to natomiast te usługi, z których w ramach dostępu do konta online klienci banków korzystają najrzadziej.
fot. NAN - Fotolia.com
Jak polscy internauci korzystają z bankowości?
– Produkty lub usługi bardziej skomplikowane realizowane są zazwyczaj w placówkach tradycyjnych ze względu na przekonanie klientów, że w rozmowie z pracownikiem banku można dowiedzieć się więcej o szczegółach produktu lub usługi, co w przypadku produktów i usług finansowych jest sprawą bardzo istotną – komentuje dr Dariusz Garczyński z Katedry Bankowości Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. – Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że banki, przedstawiając swoją ofertę na stronach internetowych, nie informują o wszystkich jej aspektach lub robią to w sposób nieczytelny dla klientów – dodaje.
Najpopularniejszym sposobem autoryzowania transakcji bankowych jest kod sms oraz listy kodów jednorazowych. Ten pierwszy jest preferowany przez klientów do 34 roku życia pochodzących z dużych miast, a drugi mieszkańców małych miejscowości, wsi oraz wśród osób powyżej 45 roku życia. Okazuje się też, że coraz więcej klientów banków korzysta z dostępu do konta za pomocą urządzeń mobilnych (29 proc.). Najczęściej za pomocą telefonu komórkowego (15 proc.) i smartphone’a (14 proc.). Częściej mężczyźni i osoby mieszkające w dużych miastach.
Informacje o badaniu
Wyniki zebrano jesienią 2012 roku na grupie 4 tys. internautów w ramach VIII fali badań „Finanse i plany finansowe polskich internautów".
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)