Karty VISA: wzrost płatności zagranicznych
2013-08-12 13:28
Przeczytaj także: Płatności kartą za granicą przegrywają z gotówką
„Polskie banki wykorzystują elastyczność systemu Visa i oferują różnorodne karty dostosowane do potrzeb i preferencji swoich klientów, także w zakresie możliwości wyboru waluty stosowanej do rozliczeń transakcji zagranicznych” – dodał Jakub Kiwior.
Banki-wydawcy kart Visa przyjęły mechanizmy, dzięki którym ponad 80% płatności kartami Visa dokonywanych w strefie euro jest przeliczane bezpośrednio na złotówki. Najczęściej banki wybierają do rozliczeń euro i w tej walucie otrzymują informacje o transakcjach dokonanych przez użytkowników kart. Jednak ze względu na to, że wielu Polaków jeździ do USA i innych krajów spoza Europy, a także kupuje w zagranicznych sklepach internetowych, w ofercie banków nadal znajdują się też karty Visa rozliczane w dolarach. Dla osób, które podróżują do krajów innych niż te, gdzie walutą są euro czy dolar, bez większego znaczenia jest fakt, czy walutą wybieraną przez bank do rozliczeń będzie dolar, czy euro.
Zamiast brać ze sobą większe kwoty w gotówce, tam, gdzie to możliwe lepiej jest płacić kartą, która jest wygodniejsza i bezpieczniejsza w użyciu. Mając kartę nie musimy starać się przewidzieć, ile pieniędzy będzie nam potrzebne na miejscu. W przypadku gotówki jej utrata jest najczęściej bezpowrotna, a pobieranie z bankomatów – zazwyczaj obarczone prowizją. Natomiast w przypadku utraty karty od momentu jej zastrzeżenia – a czasem nawet wcześniej, w zależności od banku – całą odpowiedzialność przejmuje bank-wydawca. Do momentu zastrzeżenia karty odpowiedzialność użytkownika za ewentualne transakcje nieuprawnione jest ograniczona ustawowo do równowartości 150 euro.
Warto także pamiętać, że jeśli w trakcie podróży za granicą utracimy kartę, możemy skorzystać z awaryjnej wypłaty gotówki i otrzymać kartę zastępczą (o ile tylko nasz bank oferuje takie usługi). W przypadku utraty karty Visa należy zastrzec ją jak najszybciej. Najlepiej zrobić to w swoim banku (warto znać numery do kontaktu z zagranicy, które mogą być inne od tych używanych w kraju), ale można to także zgłosić w oddziale każdego innego banku oznaczonego logo Visa lub w Centrum Pomocy Awaryjnej Visa – GCAS (Global Customer Assistance Service), które działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i oferuje możliwość porozumienia się w wielu językach.
W miarę możliwości warto zabrać ze sobą dwa rodzaje kart Visa – zarówno kartę debetową, jak i kredytową, dzięki której można łatwiej zrobić rezerwację w hotelu czy wypożyczyć samochód.
Karty nie należy przechowywać razem z innymi dokumentami, np. paszportem, a jeśli mamy więcej niż jedną kartę, warto każdą z nich trzymać w osobnym miejscu.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)