Wykluczenie finansowe czyli bankowość nie dla wszystkich
2013-09-19 11:01
Średnia wieku osób finansowo wykluczonych wynosi 40 lat © iMate - Fotolia.com
Przeczytaj także: PKO Junior: bank dla dzieci
Raport został zaprezentowany 17 września b.r. w Rzymie na konferencji poświęconej kartom prepaid – 2013 MasterCard Europe Prepaid Conference. Badanie przeprowadzono w sześciu krajach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Rosji, a jego wyniki pokazały, że problemy osób zaniedbanych pod względem finansowym są podobne w Europie i poza jej granicami. Postawy i zachowania znacząco nie różnią się pod względem geograficznym.Średnia wieku osób finansowo wykluczonych – czyli tych, które nie posiadają dostępu do formalnych usług bankowych – wynosi 40 lat. W tej grupie nieznacznie przeważają kobiety (55%), a 51% z nich to osoby pozostające w związku małżeńskim. Najliczniejsza grupa w segmencie finansowo wykluczonych (40%) nie otrzymywała żadnej formy płatności, wynagrodzenia, zasiłku itp. w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 35% z nich uzyskiwało w tym okresie różnego rodzaju zarobki. 81% badanych osób mieszka przez całe życie w swoim kraju.
Średnia wieku osób o ograniczonym dostępie – tych, które nie mają dostępu do usług bankowości elektronicznej – analogicznie wynosi 40 lat oraz w tym przypadku również 55% stanowią kobiety. Ta grupa obejmuje mniejszy odsetek osób pozostających w związku małżeńskim – 37%. Największa grupa w segmencie finansowo zaniedbanych (36%) otrzymywała w ciągu ostatnich 3 miesięcy zasiłek z opieki społecznej, podczas gdy jedna trzecia z nich (33%) uzyskiwała różnego rodzaju zarobki. 83% osób finansowo zaniedbanych mieszka w swoim kraju od urodzenia.
fot. iMate - Fotolia.com
Średnia wieku osób finansowo wykluczonych wynosi 40 lat
W obydwu grupach przeważa ten sam powód, dla którego respondenci nie posiadają rachunku bankowego – jedna czwarta z nich twierdzi, że nie posiada wystarczającej ilości pieniędzy. Inne powody stanowi to, że „nie chcą lub nie potrzebują” rachunku bankowego, nie mają prawa do posiadania rachunku, nie lubią banków bądź nie mają do nich zaufania.
Zamiast korzystania z takich funkcjonalności rachunku bankowego jak: polecenia zapłaty, bankowość internetowa lub możliwość zakupu towarów z upustem w sklepach internetowych, większość tych grup płaci gotówką za czynsz (98%) i media (95%) oraz przechowuje pieniądze w doniczkach, skrzynkach i tajnych skrytkach w domu.
Ogranicza to możliwości powyższej grupy do czerpania korzyści z Internetu. Wiele z tych osób preferuje rzeczywistą wymianę pieniądza, zaś użyteczność technologii ogranicza jedynie do portali społecznościowych, nie korzystając z wygody i oszczędności związanych z zakupami i bankowością internetową.
2/3 tych osób posiada standardowy telefon komórkowy (66%), natomiast mniej więcej taki sam odsetek nigdy nie słyszał o bankowości mobilnej jako alternatywie dla pełnego rachunku bankowego. Dostęp do stacjonarnych komputerów osobistych i laptopów jest ograniczony dla ok. jednej czwartej osób finansowo wykluczonych w Europie.
Z testów wynika, że karty prepaid byłyby atrakcyjne dla osób nie posiadających konta bankowego. Badanie wykazało, że karty prepaid wzbudziły zainteresowanie 54% respondentów, którzy również zadeklarowali, iż chcieliby uzyskać więcej informacji na ten temat. 39% z nich stwierdziło, że karty prepaid są istotne dla ich potrzeb finansowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)