Wykluczenie finansowe czyli bankowość nie dla wszystkich
2013-09-19 11:01
Przeczytaj także: PKO Junior: bank dla dzieci
Jennifer Rademaker, Senior Vice President of Core Products Europe at MasterCard komentuje: – W samej Europie Zachodniej populacja osób nieubankowionych i nieposiadających odpowiedniego dostępu do usług bankowych wynosi ogółem 93 mln. Interesujące jest to, że karty prepaid mogą pełnić rolę pomostu umożliwiającego wielu osobom integrację finansową, zapewniającego bezpieczeństwo ich środków i dającego okazję, aby dowiedzieć się więcej na temat gospodarowania pieniędzmi. Prowadzi to również do integracji społecznej i technologicznej oraz konieczności zapewnienia tym grupom edukacji w zakresie dostępnych możliwości. Nie ma uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich, jednakże produkty można łatwo personalizować uwzględniając sytuację życiową różnych osób.
43% osób wykluczonych słyszało o kartach prepaid, lecz z nich nie korzystało, a 47% nie wie o ich istnieniu. Pomimo ograniczonej wiedzy na ten temat, 41% respondentów uznaje, że skorzystaliby z kart prepaid, gdyż wówczas nie musieliby przez cały czas nosić przy sobie gotówki. 25% z nich przyznało, że karty prepaid pomogłyby im utrzymać kontrolę nad wydatkami.
„Uważam, że wyniki badań są bardo interesujące. Mieliśmy świetną okazję, aby porównać sytuację osób wykluczonych finansowo oraz o ograniczonym dostępie do usług bankowych w Polsce do innych krajów. Wierzę, że ten raport jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju lepszych rozwiązań finansowych w przyszłości.” – komentuje Michał Skowronek, Dyrektor Generalny na Polskę, Ukrainę, Czechy i Słowację w MasterCard Europe.
Jennifer Rademaker dodała: „Wyraźnie widać, że wszyscy mamy dużo do zrobienia, aby wyeliminować w Europie lukę dla tak wielu osób finansowo wykluczonych. Nadal istnieją bariery integracji, dlatego też powinniśmy wpływać na środowisko legislacyjne w Europie, tak aby podejmowane decyzje redukowały wykluczenie finansowe. Korzystanie z elektronicznych płatności przynosi większą niezależność, bezpieczeństwo i możliwość zarządzania pieniędzmi – w Internecie i poza nim. Dobra wiadomość jest taka, że 54% osób z tej grupy pragnie dowiedzieć się więcej i skorzystać z możliwości integracji finansowej.”
O badaniu
Opisywane badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos MORI w czerwcu i lipcu 2013 r. i było badaniem mieszanym z wykorzystaniem metody ilościowej oraz podejścia etnograficznego. Badanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Polsce, Rosji oraz we Włoszech z udziałem osób wykluczonych finansowo (które nie mają dostępu do usług bankowych) oraz osób z ograniczonym dostępem (które nie mają dostępu do usług bankowości elektronicznej). Przebadano 631 osób, a 36 gospodarstw domowych wzięło udział w całodniowym wywiadzie etnograficznym, który objął sześć rynków. Normy zostały również ustalone dla tych, którzy mają ograniczony dostęp do usług, ale mają dostęp do karty prepaid. W kwestii elementu ilościowego, z racji tego że nie istnieje żadna reprezentatywna baza danych „osób wykluczonych” oraz „o ograniczonym dostępie”, dobór reprezentatywnej krajowej próby nie jest możliwy dla dwóch badanych grup. Definicja próby docelowej była jednakowa we wszystkich krajach, natomiast profil respondentów jest oparty na zasadzie „pierwszy dostępny” dla bazy rekrutacyjnej.
Przeczytaj także:
Seniorzy a nowoczesne usługi finansowe
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)