Jak płacić telefonem w sklepie?
2013-10-09 13:14
Przeczytaj także: Płatności mobilne: oczekiwania Polaków
IKO
Swoje autorskie rozwiązania przygotowują również banki. Jednym z takich systemów jest projekt IKO przygotowany przez bank PKO BP. Usługa dostępna jest na czterech systemach operacyjnych (Android, iOS, Blackberry i Symbian).
Aby dokonać płatności za pomocą IKO, użytkownik musi wpisać w dedykowanej aplikacji kod PIN, a następnie wprowadzić do terminalu sześciocyfrowy kod wygenerowany przez aplikację. W przypadku kwot pomiędzy 50 a 100 zł trzeba jeszcze potwierdzić płatność w aplikacji (tapnięcie na przycisk „Tak”), a powyżej 100 zł konieczne jest ponowne podanie kodu PIN.
Z tego systemu płatności mogą korzystać zarówno klienci banku PKO BP, jak i osoby posiadające konta w innych bankach. Dla tej drugiej grupy bank uruchomił na początku września „Portmonetkę IKO”. Sposób działania aplikacji jest niemal identyczny, z tą różnicą, że pieniądze za zakupy pobierane są z dedykowanego konta portmonetki, które trzeba wcześniej zasilić. W przypadku klientów PKO S.A. pieniądze pobierane są zaś bezpośrednio z rachunku osobistego.
fot. mat. prasowe
Działanie usługi IKO
Projekt IKO ma już dość rozbudowaną sieć akceptacyjną. Za pomocą tej technologii można płacić m.in. na stacjach sieci Shell oraz w sklepach, w których terminale obsługuje firma eService (30% udziału w polskim rynku). Klienci płacący IKO mogą liczyć również na szereg promocji (m.in. w restauracjach sieci McDonald’s czy w Multikinie). W sklepie Google Play aplikację oceniło już 759 osób (stan na 4.10.2013). Popularność aplikacji bankowych opisywanych w artykule oparta została na liczbie ocen użytkowników. Wartości dostępne na Google Play, które dotyczą liczby instalacji nie są precyzyjne (szerokie zakresy np. od 50 000 do 100 000 instalacji), co utrudnia porównanie popularności aplikacji według tego kryterium.
Na bazie technologii IKO ma być stworzona międzybankowa struktura płatności mobilnych. W projekt zaangażowanych jest sześć dużych polskich banków (obsługują one łącznie 16 mln klientów), co może zadecydować o przełamaniu masy krytycznej i sukcesie tego projektu.
PeoPay
Kolejnym bankiem, który zdecydował się na stworzenie nowego standardu płatności mobilnych jest Bank Pekao S.A., który wypuścił na rynek usługę PeoPay.
Płatności w systemie PeoPay oparte są na QR kodach. Aby zapłacić w tej technologii w sklepie należy zeskanować QR kod z terminala i wpisać indywidualny kod ePIN. W terminalach POS nie przystosowanych do wyświetlania QR kodów umożliwiono finalizację płatności przy pomocy 6 cyfrowego kodu.
Rozwiązanie PeoPay również jest systemem otwartym, mogą z niego skorzystać nie tylko klienci banku Pekao. Aby płacić przy użyciu PeoPay wystarczy pobrać aplikację (do tej pory tylko na system operacyjny android) oraz zarejestrować się w systemie. Podczas transakcji pieniądze pobierane są ze specjalnego rachunku lub z karty prepaid banku Pekao S.A. Zarówno rachunek jak i kartę trzeba wcześniej zasilić.
Cechą systemu, która może zadecydować o jego sukcesie jest aplikacja dla sprzedawców PeoPay mPOS. Ta mobilna wersja terminala służy do generowania kodów QR potrzebnych do finalizacji transakcji. Może być to ciekawe rozwiązanie dla sprzedawców, którzy nie korzystali dotąd z terminali płatniczych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
biznesfactory.pl / 2013-10-10 10:55:38
Świetna sprawa trzeba wspierać takie innowacyjne inicjatywy inicjatywy. Tym bardziej, że z roku na rok wzrasta funkcjonalność naszych urządzeń przenośnych. Służą za narzędzie biznesowe, centrum rozrywki , a po synchronizacji z komputerem, otrzymujemy dostępu do domowych bazy danych :
http://www.biznesfactory.pl/komputer-przenosny-2-0/ [ odpowiedz ] [ cytuj ]