  • 1. Data: 2009-01-05 21:51:08
    Temat: Bankomaty a chipy
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Dzis z przyjemnoscia zauwazylem, ze bankomaty Euronetu i BZ WBK
    przeprowadzaja transakcje za pomoca chipa. W obu przypadkach po wlozeniu
    karty trzeba zaczekac na wymiane danych miedzy terminalem i chipem, dopiero
    pozniej pojawia sie ekran na ktorym mozna dokonac wyboru opcji. Co ciekawe w
    bankomacie Euronetu nie trzeba zatwierdzac PINu, po wpasaniu 4 cyfry
    automatycznie pojawia sie nastepny ekran. Bankomat BZ WBK poza ekranem
    inicjacji karty dziala tak jak przy kartach wylacznie magnetycznych.
    Testowane bankomaty, Warszawa Tarchomin, Euronet - Piotr i Pawel, BZ WBK
    oddzial przy Ksiazkowej.

    MK

  • 2. Data: 2009-01-06 10:24:01
    Temat: Re: Bankomaty a chipy
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Osoba zwana "MK" <m...@i...pl> napisała:

> [...]
    >inicjacji karty dziala tak jak przy kartach wylacznie magnetycznych.
    >Testowane bankomaty, Warszawa Tarchomin, Euronet - Piotr i Pawel, BZ WBK

    A skąd wiesz, że używają chipa? Bo mój stary delfinek (jeszcze bez chipa)
    zachowuje się dokładnie tak jak to opisałeś: chwilę czekam po włożeniu
    karty i nie muszę zatwierdzać PINu w Euronecie (co swoją drogą jest jakąś
    porażką programistów).

    Górnik | "Więc kimże w końcu jesteś ?
    mail-to(rot13): | - Jam częścią tej siły
    a...@r...bet | która wiecznie zła pragnąc
    www.eridanus.org | wiecznie czyni dobro." (J.W.Goethe "Faust")

  • 3. Data: 2009-01-06 14:20:03
    Od: lleeoo <l...@p...onet.pl>

    gornik pisze:

> [...]
    > zachowuje się dokładnie tak jak to opisałeś: chwilę czekam po włożeniu
    > karty i nie muszę zatwierdzać PINu w Euronecie (co swoją drogą jest jakąś

    Bo PIN jest weryfikowany w momencie wypłata/sprawdzania salda, podasz
    błędny wypluje kartę z powrotem.

  • 4. Data: 2009-01-06 16:54:28
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "gornik" <g...@g...w.pl> wrote in message

> [...]
    > zachowuje się dokładnie tak jak to opisałeś: chwilę czekam po włożeniu
    > karty i nie muszę zatwierdzać PINu w Euronecie (co swoją drogą jest jakąś

    Hm... jak korzystam z karty bez chipa nie sa wyswietlane komunikaty o
    inicjowaniu karty. Jak bede mial okazje to sprobuje przeprowadzic kransakcje
    przy zaklejonej wiekszej czesci paska.

    MK

  • 5. Data: 2009-01-06 17:23:53
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    lleeoo pisze:

    > Bo PIN jest weryfikowany w momencie wypłata/sprawdzania salda, podasz
    > błędny wypluje kartę z powrotem.

    eee - a to nie ma nic do rzeczy raczej...
    wpisales specjalnie zly pin zeby sprawdzic ? :)

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man

  • 6. Data: 2009-01-06 19:56:03
    Od: "Seba" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dannyboy <d...@p...pl> napisał(a):

    > eee - a to nie ma nic do rzeczy raczej...
    > wpisales specjalnie zly pin zeby sprawdzic ? :)

    tak właśnie jest przy karcie z paskiem, bankomat łączy się z bankiem (i
    sprawdza PIN) dopiero przy zatwierdzeniu operacji, nie po wprowadzeniu PINu

  • 7. Data: 2009-01-07 23:42:24
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > inicjowaniu karty. Jak bede mial okazje to sprobuje przeprowadzic
    > kransakcje przy zaklejonej wiekszej czesci paska.

    Niby czym zaklejonej? Widziałeś kiedyś motyw, gdy kasjerki w markecie
    mając problemy z odczytaniem karty w terminalu wkładają ją do foliowej
    jednorazówki i odczytują przeciągając tak zafoliowaną kartę przez czytnik?
    Ja widziałem to już kilkakrotnie i o dziwo karta, która nie chce się
    "czytać" bezpośrednio bez problemu jest odczytywana w takim "opakowaniu".
    Dowodzi to jednego - czymkolwiek byś nie zalepiał tego paska, to spowoduje
    to tylko potencjalną możliwość zablokowania (fizycznego utknięcia) karty po
    wciągnięciu do bankomatu, na odczyt paska to raczej nie wpłynie, a jak już
    to tylko pozytywnie. Aby mieć pewność, że karta korzysta z chipa trzeba by
    było pasek fizycznie uszkodzić / wystawić na działanie silnego zmiennego
    pola magnetycznego.

  • 8. Data: 2009-01-07 23:51:40
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> wrote in message

    > Niby czym zaklejonej? Widziałeś kiedyś motyw, gdy kasjerki w markecie
    > mając problemy z odczytaniem karty w terminalu wkładają ją do foliowej
    > jednorazówki i odczytują przeciągając tak zafoliowaną kartę przez czytnik?

    A zwrociles uwage na grubosc tej foli? Ja czasami moge sobie rozne dziwne
    rzeczy sprawdzac na labolatoryjnym bankomacie i potrfie sobie przygotowac
    karte tak zeby nie bylo fizycznej mozliwosci odczytania paska lub czipa,
    oczywiscie nie doprowadzajac do jej utkniecia lub uszkodzenia czytnika :).

    MK

  • 9. Data: 2009-01-08 00:03:03
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > oczywiscie nie doprowadzajac do jej utkniecia lub uszkodzenia czytnika :).

    Nie sądzę aby różnica w grubości wynosząca około 0,1 - 0,3 mm miała
    jakikolwiek wpływ (skutecznie uniemożliwiała) odczyt tegoż paska. Dodatkowo
    pole magnetyczne ma tą właściwość, że co prawda bardzo silnie maleje wraz z
    odległością, ale jednocześnie dość ciężko wykonać skuteczne ekranowanie
    tegoż pola - jest pod tym względem dużo bardziej upierdliwe niż
    promieniowanie elektromagnetyczne.

  • 10. Data: 2009-01-08 00:36:47
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > maleje wraz z odległością, ale jednocześnie dość ciężko wykonać skuteczne
    > ekranowanie tegoż pola - jest pod tym względem dużo bardziej upierdliwe

    No, ale po co dyskutowac o tym jak byc moze sie zachowa urzadzenie jesli
    mozna to sprawdzic w praktyce? Jesli to nie wypali zawsze mozna podejsc od
    drugiej strony i unimozliwic dostep do chipa, choc ten przypadek juz kiedys
    testowalem...

    MK