  • 11. Data: 2006-04-26 17:09:55
    Temat: Re: CHF vs PLN znów ;)
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Bierzesz kredyt na XX lat, a interesuje Ciebie perspektywa ~8 miesięcy? ;>
    > To bierz w każdej walucie :D

    Nie rozumiesz z tego co napisałem, że chodzi mi głównie o ryzyko
    "konieczności" przewalutowania kredytu CHF w związku z najbliższym okresem?
    Na tym mogę stracić najwięcej - mało zyskam na niższych ratach i sporo
    stracę na: 1) potencjalnej zwyżce stopy bazowej CHF, 2) potencjalnemu
    osłabieniu złotówki, 3) w związku z tymi dwoma ze stratą wymiany walut w
    czasie przewalutowania. I tak - interesuje mnie perspektywa ~ 8 miesięcy, bo
    tutaj można wogóle snuć jakieś domysły i prowadzić dyskusje.

    Szymon

  • 12. Data: 2006-04-26 17:36:52
    Od: "Janek Pradera" <s...@B...onet.eu>

    > Jak do grudnia to nie ma znaczenia waluta. A na 30 lat to jak piszesz,
    > nie da sie przewidziecc. Ja bym bral w PLN dla swietego spokoju.

    I ja tak zrobiłem. W końcu moje zarobki są w PLN, a nie w CHF...

    -Janek-

  • 13. Data: 2006-04-27 06:31:05
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Szymon porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > stracę na: 1) potencjalnej zwyżce stopy bazowej CHF, 2) potencjalnemu
    > osłabieniu złotówki, 3) w związku z tymi dwoma ze stratą wymiany walut w
    Ale jesli zamierzasz przewalutowywac kredyt tylko dlatego ze na pewien
    czas spadlaby wartosc zlotowki, to nie bierz frankow. Nikt Ci nie
    zagwarantuje co bedzie... w perspektywie jedrka, romka i waldka w rzadzie.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 14. Data: 2006-04-27 06:39:59
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Szymon porozsypywal nastepujace haczki:
    > I co wybrałeś? ;)
    Zlotowki. Na dzien dzisiejszy, po uwzglednieniu spreadu, roznica miedzy
    rata PLN a CHF, wynosilaby ok 100zl. Wyliczylem ze wzrost LIBOR o 0.5% i
    spadek WIBOR o 0.5% oraz lekkie oslabienie zlotowki i rata PLN ~= rata CHF.
    A teraz pechowo zlotowka jest raczej mocna, co utrudnia eksport, wiec
    jest szansa ze beda proby jej oslabienia.
    Ponadto dla kredytu PLN nie mam prowizji, dla CHF mialem od 1-1.5% wiec
    i tak oszczednosci na racie (przy zalozeniu ze nadal pozostanie te
    100zl) zostalyby prawie calkowicie 'zjedzone' przez prowizje.
    Ponadto gdzies czytalem ze CHF oplacaja sie w przypadku kredytow
    dlugoterminowych (~30lat) (spread + ryzyko kursowe). A ja zamierzam (mam
    nadzieje ze bede zarabial wiecej a nie mniej;) ) splacic go wczesniej. I
    moze sie okazac ze bede chcial to zrobic akurat kiedy zlotowka bedzie
    bardzo slaba.
    Przewalutowanie CHF->PLN ma ten minus (poza ofkoz strata na spreadzie)
    ze moge dostac gorsze warunki w PLN niz bym dostal teraz (biore kredyt
    gdzie indziej niz bym bral franki, dostalem bonus z racji ubezpieczenia
    w tej samej grupie kapitalowej).
    Jesli WIBOR by bardzo skoczyl do gory, zawsze moge wziac kredyt
    refinansujacy we frankach :)
    Jakbym mial tak ze 200zl roznicy w racie to bym bral CHF (i te 200zl
    roznicy inwestowal, nie przejadal, zeby w razie czego jak najmniej
    stracic). Ale przy 100zl, to jakos nie bardzo mi sie chce.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 15. Data: 2006-04-27 08:02:44
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Jakbym mial tak ze 200zl roznicy w racie to bym bral CHF (i te 200zl
    > roznicy inwestowal, nie przejadal, zeby w razie czego jak najmniej
    > stracic). Ale przy 100zl, to jakos nie bardzo mi sie chce.

    Bardzo konstruktywnie całość, o to mi chodziło właśnie. Dzięki za
    podpowiedź, u mnie za 68zł też mi się już zupełnie odechciało.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 16. Data: 2006-04-27 08:07:45
    Od: "Peyto" <p...@o...pl>

    "Szymon" <s...@o...pl> wrote in message news:e2o5co$a9t$1@news.onet.pl...

    > Nie chodzi o to, że chcę mieć wolną głowę, chodzi bardziej o to ile mogę
    > zyskać i ile stracić. Główna stopa CHF to ile teraz jest? 1,25%? Wielu się
    > wydaje że dobicie do poziomu 1,75-2% jest bardzo realne, jeśli inflację
    > prognozują tam na ten rok na 1,3%. Nagle może się okazać, że mam
    > oprocentowanie kredytu bliskie złotówkowemu, zakładając że Balcerowicz nie
    > odejdzie ;) Jak dodam do tego ryzyko kursowe to może się okazać właśnie że
    > zmusi mnie to do przewalutowania i na tym po prostu stracę.

    Witam,

    LIBOR 6m na wczoraj wynosi 1.4783 %, wiec to znacznie wiecej.
    Nie wiem jaki kredyt bierzesz ale mi przy 130 000 na 20 lat
    rat w CHF wyszla 704 PLN
    a w PLN - 994 PLN
    w Dom banku
    przy oprcentowaniu odpowienio - 2,47 i 6,28

    a w Forisie odpowiednio - 776 i 901.

    przy oprocentowaniu 3,4i dl CHF i 5,67 w PLN

    Pozdro
    peyto

  • 17. Data: 2006-04-27 09:12:26
    Od: a...@t...pl (Bartek)

    > Nie wiem jaki kredyt bierzesz ale mi przy 130 000 na 20 lat
    > rat w CHF wyszla 704 PLN
    > a w PLN - 994 PLN
    > w Dom banku
    > przy oprcentowaniu odpowienio - 2,47 i 6,28

    Troszeczkę poprawię.
    PLN. 130.000 na 20 lat rowne raty to daje dla 6.28% w PLN 952.48, a dla
    6.82% daje 994. To chyba czeski blad.

    CHF. 130.000 na 20 lat równe raty powinno byc 2.74%, chyba znowu czeski
    blad. Drugi blad, to taki, ze taka rata wyjdzie przy spreadzie równym zero.
    Akurat dombank ma najwyzszy na rynku spread przekraczajacy 6%. Na dzis jest
    to skup 2.388, sprzedaz 2.536, to daje spread 6.2% brrrr. Przy takim
    speadzie rata wynioslaby 746,42 PLN

    > a w Forisie odpowiednio - 776 i 901.
    > przy oprocentowaniu 3,4i dl CHF i 5,67 w PLN

    W PLN powinno byc 907

    CHF jest ok. Widze ze policzyli ze spreadem 3.8%, co sie zgadza dla Fortisu.

    Pozdrawiam
    _________________________
    BN
    www.adekus.pl
    www.adekus.pl/kh

    www.stowarzyszenie-pomoc.az.pl/jeden_procent.html

  • 18. Data: 2006-04-27 12:13:38
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Wed, 26 Apr 2006 19:09:55 +0200, w <e2o9h2$o89$1@news.onet.pl>, "Szymon"
    <s...@o...pl> napisał(-a):

    > I tak - interesuje mnie perspektywa ~ 8 miesięcy, bo
    > tutaj można wogóle snuć jakieś domysły i prowadzić dyskusje.

    Załóżmy, że faktycznie za 8 miesięcy będzie opłacało się przewalutować.
    A jeśli za kolejne 8 m-cy trend się odwróci, to będziesz znowu przewalutowywał?
    I tak w kółko?

  • 19. Data: 2006-04-27 23:07:27
    Od: "Hubert" <h...@w...to-plik.info>

    a w 2014 mamy miec juz EURO wiec ... znów coś sie zmieni :)

  • 20. Data: 2006-04-28 06:49:59
    Od: "losten " <a...@g...pl>

    > Jesli WIBOR by bardzo skoczyl do gory, zawsze moge wziac kredyt
    > refinansujacy we frankach :)

    Wibor skoczy do góry jak sie złotówka zacznie osłabiać czyli frank wzmacniać.
    Jakoś rząd musi sprzedawać swoje obligi a na zmniejszenie deficytu sie nie
    zanosi. Państwo za dużo pożycza i procent nie spadnie do poziomu CHF. a nie
    jestesmy silnie fundamentalnie jak niemcy czy USA.
    Dlatego jestem zdania ze mimo wszystko CHF. w nasz Wibor jest wpisany nawis
    deficytowy i różnica zawsze bedzie w oprocentowaniu a tylko to sie liczy bo
    za zmianą kursu (w srednim i długim terminie) zawsze pójdzie zmiana stopy
    procentowej.

    No chyba ze Do RPP wejdą zastępy samoobrony i bedą dług z rezerw walutowych
    pokrywać. ale wtedy juz wszsyscy bedziemy w irlandii.

    Po za tym koszty spready są koszmarne i mają koszmarną potencjalną stopę
    zwrotu.

    pzdr
    losten