  • 1. Data: 2003-07-29 09:53:39
    Temat: Combo: kredyt hipoteczny + linia kredytowa
    Od: b...@p...onet.pl

    Co o tym sądzicie?

    Zamierzam zaciągnąć Kredyt Hipoteczny. Przychylam się do oferty Kredyt Banku,
    (możliwość wcześniejszych spłat bez opłat, niższa od przeciętnej prowizja za
    przyznanie kredytu, oprocentowanie oparte na WIBOR3M).

    Z drugiej strony ciekawa wydaje się oferta m/Multi – banku: linia kredytowa
    pozwala swobodnie dysponować pieniędzmi (wypłacać dokładnie tego dnia, kiedy są
    potrzebne). Chroni również przed utrzymywaniem niepotrzebnego salda dodatniego
    na rachunku bieżącym i jednocześnie ujemnego na rachunku kredytowym, że nie
    wspomnę o efekcie „tarczy podatkowej”. Nie musiałbym się również martwić
    by w
    każdym kolejnym miesiącu estymować kwotę potrzebną do przeżycia do kolejnej
    wypłaty a nadwyżkę traktować jako dodatkową wpłatę do banku, w którym miałbym
    Kredyt Hipoteczny.
    Taki kredyt ma swoje wady (niejednokrotnie komentowane w tym miejscu): wyższe
    oprocentowanie i prowizja za przyznanie, brak mechanizmu regulującego wysokość
    oprocentowania.

    Proponuje następujące rozwiązanie: zaciągnięcie kredytu w banku typu KB i
    jednoczesne zdobycie limitu kredytowego (nie hipotecznego - prowizja 1% nie 2%)
    w eKoncie do wysokości przeciętnego miesięcznego zapotrzebowania na gotówkę. W
    efekcie zdobędę hipoteczną linię kredytową za cenę „zwykłego” kredytu.

    Jak chcę to osiągnąć:
    - wszelkie wpływy na eKonto (pensje) powodujące powstanie salda dodatniego tego
    samego dnia przekazywać do Kredyt Banku,
    - linię kredytową wykorzystywać stopniowo – w zależności od bieżących potrzeb,
    - w kolejnym miesiącu spłacić linię (kredyt hipoteczny jest tańszy) a nadwyżkę
    przekazać do KB
    - i tak miesiąc po miesiącu...

    Dodatkowo efekt korzyści z tego rozwiązania można wzmocnić wykupując Kartę
    Kredytową, wtedy przy zachowaniu dyscypliny całkowitej spłaty w kolejnych
    miesiącach (można złożyć taką dyspozycję w mBanku) zapotrzebowanie na gotówkę
    będzie minimalne.

    Mam jedno doświadczenie: lepiej jest w pierwszej kolejności postarać się o
    linię i kartę niż kredyt hipoteczny, ponieważ mBank dosyć restrykcyjnie
    podchodzi do zagadnienia oceny zdolności kredytowej.
    Krzysztof

  • 2. Data: 2003-07-29 10:50:23
    Temat: Re: Combo: kredyt hipoteczny + linia kredytowa
    Od: qubacz <q...@2...pl>

    Fajnie fajnie ale od lini kredytowej trzeba placic rok rocznie
    prowizje (np. w multi 1%). I majac na uwadze ze kredyt hipoteczny to
    iwestycja na pare lat to tych procentow troche sie skumuluje.

  • 3. Data: 2003-07-29 11:32:01
    Od: b...@p...onet.pl

    > Fajnie fajnie ale od lini kredytowej trzeba placic rok rocznie
    > prowizje (np. w multi 1%). I majac na uwadze ze kredyt hipoteczny to
    > iwestycja na pare lat to tych procentow troche sie skumuluje.

    Moje założenie jest takie, że limit linii kredytowej to tylko maksymalne
    zapotrzbowanie na gotówkę w miesiącu.
    Załóżmy, niech to będzie 3,5kPLN. Roczna prowizja wyniesie wtedy 35zl.
    W zamian za to dostajesz quasi hipotyczną linię kredytową, za której przyznanie
    płacisz 2%. Fakt jednorazowo, ale przy powiedzmy 75 kPLN daje prowizję 750 zl.
    Tylko w przypadku kredytów na okres 21 lat (750:35=21,4)proponowany układ
    przestaje być opłacalny.
    Dla uproszczenia pomijam różnice w oprocentowaniu w kredycie hipotecznym i
    linii kredytowej.

  • 4. Data: 2003-07-29 11:52:06
    Od: b...@p...onet.pl

    Powinienem był napisać:

    ...W zamian za to dostajesz quasi hipotyczną linię kredytową, za której
    przyznanie płacisz w m B a n k u 2%. Fakt jednorazowo, ale przy powiedzmy
    75 kPLN daje prowizję 750 zl....