  • 1. Data: 2005-11-14 12:43:56
    Temat: Jak odzyskać pieniądze przelane na błędne konto?
    Od: Damian <d...@g...com>

    Witam, Mój kolega wysłał kase przelewem i na jego nieszczęście pomylił
    się w jednej cyferc. Wynikiem tego kaska nie doszła na moje konto.
    Proszę o radę co w takiej sytuacji powinno się uczynić. Oczywiście
    zawiadomiliśy bank po trzech dniach /bo tyle zajeło nam zorientowanie
    się, że coś z przelewem jest nie tak/ o tym fakcie. Jednak Inteligo
    umywa od tego ręce twierdząc że to nie ich problem. Powiedzieli, że
    jeśli właściciel konta na które trafiły pieniądze odda je to dobrze a
    jeśli nie to nic nie można zrobić. Poprosiłem o dane wlaściciela konta
    jendnak bank takich danych nie udziela zasłaniając się prawem. Proszę o
    radę co robić?

    z góry dziękuję
    Damian

  • 2. Data: 2005-11-14 12:50:51
    Od: Michal M <w...@...pl>

    > Witam, Mój kolega wysłał kase przelewem i na jego nieszczęście pomylił
    > się w jednej cyferc

    obawiam sie ze wasza diagnoza jest bledna - problem jest inny niz jedna bledna cyfra
    w numerze konta jest suma kontrolna (2 cyfry) ktora by sie nie zgodzila (przy
    tylko jednej blednej cyfrze) i przelew jako zupelnie bledny powinien wrocic do
    kolegi...
    tak mi sie wydaje

  • 3. Data: 2005-11-14 14:03:58
    Od: "Krol" <k...@o...pl>

> [...]
    (przy
    > tylko jednej blednej cyfrze) i przelew jako zupelnie bledny powinien

    2 cyfrowa suma kontrolna to tylko 100 możliwych wartości

    więc masz szansę ok 1:100 że po zmianie dowolnej liczby suma kontrolna
    będzie poprawna

    do tego dochodzi jeszcze numer oddziału (który musi być poprawnym numerem
    oddziału istniejącym w spisie) - w przeciwnym razie bank nie powinien wogóle
    tego przelewu wysłać

    na końcu dochodzi to, że wygenerowany w ten częściowo przypadkowy sposób
    numer konta musiałby być wogóle czyimś numerem rachunku - w przeciwnym razie
    bank odbiorcy powinien pieniadze odesłać

    w sumie więc szansa że taki numer po pomyłce będzie poprawny jest raczej
    mała, ale jak najbardziej jest to możliwe

    w końcu szansa wygrania w toto lotka jest wiele wiele razy mniejsza a jednak
    ktoś co tydzień wygrywa

  • 4. Data: 2005-11-14 14:13:07
    Od: Andrzej <r...@p...onet.pl>

    To raczej nie jest takie proste. Te dwie cyfry powstają z funkcji
    haszującej. Coś podobnego do podpisu elektronicznego i szansa pomyłki jest
    mniejsza niż 1/100. Specjalnie uwzględniono w tym takie pomyłki jak
    przestawienie cyfr. Podobnie jest z sumą kontrolną kodu kreskowego ean-13.

  • 5. Data: 2005-11-14 14:13:30
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Damian napisał(a):
> [...]
    > jeśli nie to nic nie można zrobić. Poprosiłem o dane wlaściciela konta
    > jendnak bank takich danych nie udziela zasłaniając się prawem. Proszę o

    Nic sie nie da zrobic. Bank prezentuje stanowisko zgodnie z prawem.
    Jezeli wlasciciel pieniedzy nie odda to pozostaje sie z nimi pozegnac.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 6. Data: 2005-11-14 14:21:47
    Od: "Paweł" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mniejsza niż 1/100. Specjalnie uwzględniono w tym takie pomyłki jak
    > przestawienie cyfr. Podobnie jest z sumą kontrolną kodu kreskowego ean-13.

    To też zależy od banku. Bo w Inteligo chyba wszystkie numery kont zaczynają
    się od 50. Mogę się mylić, ale znam 5 kont w tym banku zaczynających się od
    tej liczby.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 7. Data: 2005-11-14 14:27:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > się od 50. Mogę się mylić, ale znam 5 kont w tym banku zaczynających się od

    Ale jaja - ja mam kilka różnych subkont i też wszystkie mają liczbę
    kontrolną 50! Myślałem, że to czysty przypadek...
    --
    Samotnik

    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem że na świecie jest
    tylu idiotów." -- Stanisław Lem

  • 8. Data: 2005-11-14 14:28:39
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Damian" <d...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam, Mój kolega wysłał kase przelewem i na jego nieszczęście
    > pomylił się w jednej cyferc. Wynikiem tego kaska nie doszła na moje
    > konto.

    Kolega niestety klamie. Nie da sie pomylic tylko jednej cyferki w ten
    sposob, aby numer po pomylce byl nadal poprawnym numerem.

    > Proszę o radę co robić?

    Zmienic kolege.

    marekz

  • 9. Data: 2005-11-14 14:41:01
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2005 15:21:47 +0100, Paweł napisał(a):

    > To też zależy od banku. Bo w Inteligo chyba wszystkie numery kont zaczynają
    > się od 50. Mogę się mylić, ale znam 5 kont w tym banku zaczynających się od
    > tej liczby.

    Nie zależy - wszystkie banki na mocy prawa stosują ten sam sposób numeracji
    kont. A to, że inteligo numery zaczynające się od innych cyfr niż 5 i 0
    wyrzuca do kosza, to ich sprawa.
    A pomyłka w dowolnej JEDNEJ cyfrze numeru konta powoduje iż numer ten nie
    zostanie zaakceptowany. Tak jest skonstruowana liczba kontrolna.

    --
    Michał Dąbrowski
    d...@S...pl

  • 10. Data: 2005-11-14 14:52:07
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Mon, 14 Nov 2005 14:27:29 +0000 (UTC), w <dla6sh$lu0$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> napisał(-a):

    > Ale jaja - ja mam kilka różnych subkont i też wszystkie mają liczbę
    > kontrolną 50! Myślałem, że to czysty przypadek...

    Ponieważ Inteligo akurat "produkuje" numery bankowe od końca. Tak dobiera
    ostatnie cyfry rachunku, by suma kontrolna dawała właśnie 50.

    Przypadkiem kiedyś, gdy Inteligo należało do Bank ... Berlin, numery nie
    zaczynały się od 11 ?