  • 1. Data: 2009-07-21 10:51:50
    Temat: Jaka karta do Francji?
    Od: Artur Czeczko <a...@w...student.uw.edu.pl>

    Cześć,

    Pytanie do tych, którzy bywają we Francji: Jaka karta wydana przez
    polski bank najlepiej się tam sprawdzi? Spędziłem tam ostatnio tydzień,
    posiadając Mastercard Millennium i Visę Electron Inteligo i taki
    zestaw nie bardzo dał radę.
    Najpierw, jeszcze w Polsce, chciałem kupić bilety na TGV. Rezerwacja
    miejsc, płatność kartą przez internet - bez problemu. Gorzej
    z odbiorem biletów. Jedną z opcji było wydrukowanie biletów
    w terminalu samoobsługowym na dowolnym dworcu, z użyciem tej samej
    karty, którą była dokonana płatność. Ale z zastrzeżeniem, że musi
    to być karta z chipem. Nic to, skorzystałem z opcji wysyłki biletów
    pocztą.
    Metro w Lyonie - są automaty do sprzedaży biletów. Można zapłacić
    monetami lub kartą. Żadna z moich kart nie zadziałała.
    Kolejna sytuacja - w Lyonie jest bardzo fajna bezobsługowa
    wypożyczalnia rowerów. Trzeba użyć karty, na którą jest zakładana
    blokada na 150 euro. Jeśli rower nie zginie, blokada jest zdejmowana.
    I też nie zadziałała żadna z moich kart. :(
    Ponieważ najprawdopodobniej nie był to mój ostatni pobyt we Francji,
    chciałbym następnym razem mieć kartę, która będzie miała mniej
    ograniczeń. Pierwszym tropem jest to, że musi to być karta z chipem.
    Czy to wystarczy, żeby karta działała "wszędzie"? Zauważyłem też, że
    wszędzie, gdzie są przyjmowane płatności kartą, widnieje logo CB (jak
    np. tu: http://www.graines-de-tortue.com/contents/media/paie
    ment.jpg).
    Pewnie w Polsce nie dostanę nigdzie takiej karty?
    A więc co byście polecili?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 2. Data: 2009-07-21 11:59:01
    Temat: Re: Jaka karta do Francji?
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Artur Czeczko" <a...@w...student.uw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:h446j3$5ur$1@achot.icm.edu.pl...

    To ich CB to chyba po prostu Cartes Banques...

    We Francji nigdy nie zawiodły mnie karty ING oraz Raiffeisena. Raz czy trzy
    razy chyba też używałem mbankowej debetowej. Szczerze mówiąc to nigdy mnie
    żadna nie zawiodła, choć akurat nie używałem ani Mille alni Inteligo.

  • 3. Data: 2009-07-21 12:34:46
    Od: "dana" <d...@g...pl>

    > Ponieważ najprawdopodobniej nie był to mój ostatni pobyt we Francji,
    > chciałbym następnym razem mieć kartę, która będzie miała mniej
    > ograniczeń. Pierwszym tropem jest to, że musi to być karta z chipem.

    W 2007 używałam KK Silver MC z BZWBK i nigdy nie miałam problemów

  • 4. Data: 2009-07-21 12:38:52
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 21 Lip, 07:59, "MarekZ" <b...@a...pl> wrote:

    > To ich CB to chyba po prostu Cartes Banques...

    CB to Cartes Bancaires albo Carte Bleue, zalezy kogo pytasz. To logo
    to Cartes Bancaires.

  • 5. Data: 2009-07-21 12:45:57
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    Uzytkownik "bradley.st" <b...@g...pl> napisal w wiadomosci
    n.googlegroups.com...

    > CB to Cartes Bancaires albo Carte Bleue, zalezy kogo pytasz. To logo
    > to Cartes Bancaires.

    Czyli to sa takie ich lokalne karty jak w pl byly kiedys Polcard?

  • 6. Data: 2009-07-21 12:59:18
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 21 Lip, 06:51, Artur Czeczko <a...@w...student.uw.edu.pl>
    wrote:

    > Pierwszym tropem jest to, że musi to być karta z chipem.

    Zgadza sie. Nawet jezeli na drzwiach jest logo VISA lub MC, to czesto
    bez "carte a puce" mozna sobie co najwyzej poogladac. Moje "bezpucowe"
    karty nie dzialaly nawet w muzeach, w automatach z czytnikiem do kart
    stricte "magnetycznych".

    > Czy to wystarczy, żeby karta działała "wszędzie"?

    Przy kolejnej podrozy przetestowalem dwie karty z chipem, obie nie-
    francuskie, (ale tez i nie-polskie, wiec tu Ci nie pomoge) i dzialaly
    "wszedzie".

    > Pewnie w Polsce nie dostanę nigdzie takiej karty?

    Bardzo watpie, chyba ze przez jakis private banking Credit Agricole,
    wiec to nie ta skala. Bo w Lukas Bank to raczej nie... :)

    Jesli juz wszystko zawiedzie, to moze karta przedplacona na miejscu?
    Bo otwarcia konta nie polecam, juz wolalbym leczenie kanalowe zeba.

  • 7. Data: 2009-07-21 13:08:59
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 21 Lip, 08:45, "MarekZ" <b...@a...pl> wrote:

    > Czyli to sa takie ich lokalne karty jak w pl byly kiedys Polcard?

    Wlasnie. Na ile zdolalem sie zorientowac i pamietam (bo to tak ze dwa
    lata temu bylo), to CB Carte Bleue to wlasnie taka karta PolCardu.
    Prawie wszystkie sa debetowe. Duzo Cartes Bleues ma jeszcze logo VISA
    i wtedy dzialaja poza Francja. (Ale taki luksus kosztuje wiecej, a
    przynajmniej kosztowal kiedy sie temu przygladalem.)

    Wszystkie CB Cartes Bleues sa w systemie CB Cartes Bancaires, ale nie
    wszystkie CB Cartes Bancaires to CB Cartes Bleues - bo moze byc na
    przyklad MasterCard CB Carte Bancaire.

    Proste, prawda? ;) Mam nadzieje, ze nic nie pokrecilem.

  • 8. Data: 2009-07-21 13:18:54
    Od: Artur Czeczko <a...@w...student.uw.edu.pl>

    MarekZ pisze:

> [...]
    > trzy razy chyba też używałem mbankowej debetowej. Szczerze mówiąc to
    > nigdy mnie żadna nie zawiodła, choć akurat nie używałem ani Mille alni

    Generalnie tam gdzie obsługiwał mnie człowiek, też nie miałem
    problemów. Gorzej było tam, gdzie opłatę za coś miał pobrać
    automat. Czy płaciłeś w takich miejscach? I czy karty, o których
    piszesz, mają chipy?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 9. Data: 2009-07-21 13:26:51
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Artur Czeczko" <a...@w...student.uw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:h44f6s$ckv$1@achot.icm.edu.pl...

> [...]
    > problemów. Gorzej było tam, gdzie opłatę za coś miał pobrać
    > automat. Czy płaciłeś w takich miejscach? I czy karty, o których

    Za TGV nie płaciłem, ale za metro tak. Karty ING mają mikroprocesory.
    Rajfiego mam jeszcze bez chipa, nie wiem jak teraz wydają.

    Bierz ewentualnie w wariancie zwykłym a nie złotym (bo złote w obu bankach
    są rozliczane przez USD).

  • 10. Data: 2009-07-21 13:28:33
    Od: Artur Czeczko <a...@w...student.uw.edu.pl>

    bradley.st pisze:

    > Przy kolejnej podrozy przetestowalem dwie karty z chipem, obie nie-
    > francuskie, (ale tez i nie-polskie, wiec tu Ci nie pomoge) i dzialaly
    > "wszedzie".

    To, że działają tam niefrancuskie karty z chipem, jest dla mnie
    cenną informacją. Wielkie dzięki!

    > Jesli juz wszystko zawiedzie, to moze karta przedplacona na miejscu?
    > Bo otwarcia konta nie polecam, juz wolalbym leczenie kanalowe zeba.

    Nie jestem aż tak zdesperowany :) Chociaż jeśli wyjadę kiedyś na dłużej
    niż miesiąc, to zastanowię się nad tym.

    Najbardziej szkoda mi tej wypożyczalni rowerów. W ogóle nie zauważyłem
    na automatach je obsługujących logo żadnej karty.
    W sumie nawet jeśli tam działają wyłącznie francuskie "cartes bleues",
    to mnie to bardzo nie dziwi. Dokładają sporo do tego interesu, więc
    mogą promować swoich obywateli.

    Pozdrawiam,
    Artur