    From: "" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF?
    Date: 15 Sep 2003 13:39:30 +0200

    Ponieważ w sobotę i niedziele były jakieś awarie powtarzam post wysłany w
    piątek. Przepraszam wszytkich tych, którzy już go przeczytall

    Mimo, że temat był już wielokrotnie omawiany postanowiłem zrobić dość staranną
    symulację.
    Dane liczbowe:
    ***************
    Wielkość kredytu: 100.000 PLN
    Okres kredytowania : 10 lat
    Oprocentowanie kredytu w PLN: 6,62%
    Oprocentowanie kredytu w CHF: 3,00%
    Kurs kupna CHF w dniu 12.09.2003 : 2,7937
    Kurs sprzedaży CHF w dniu 12.09.2003 : 2,9077
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 5,00%
    ****************
    Dalsze założenia:
    1. Oprocentowanie kredytów w PLN i CHF będzie stałe przez 10 lat. Jest to
    założenie nie korzystne dla PLN ponieważ z bardzo dużym prawdopodobieństwem
    oprocentowanie w PLN będzie spadać a w CHF nie lub bardzo mało. Oprocentowanie
    w PLN odpowiada aktualnemu oprocentowaniu w KB przy wkładzie własnym od 5% do
    40% a oprocentowanie CHF w wysokości 3% jest jednym z mniejszych na rynku.

    2. Kursy kupna i sprzedaży obowiązujące w PKOBP

    3. Założyłem że przez pierwszy rok od udzielenia kredytu kurs sprzedaży CHF nie
    zmienia się. Następnie po roku wzrasta o 5% i taki kurs obowiązuje przez cały
    drugi rok. Z kolei po drugim roku kurs sprzedaży CHF znowu wzrasta o 5% i
    obowiązuje przez cały trzeci rok i tak dalej. Skąd wziąłem te 5%? Analizując w
    money.pl kursy CHF w długoletnim przedziale (np. od 1995 roku) można zauważyć
    taki właśnie wzrost. Oczywiście charakter zmian jest oscylacyjny ale po
    uśrednieniu odpowiada to mniej więcej mojemu założeniu.

    4. Kredyt jest spłacany równymi ratami kapitałowymi.

    WYNIKI
    Kredyt w PLN
    Łączne raty kapitałowe - 100.000,00 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 33.375,83 PLN
    RAZEM - 133.375,83 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 130.911,47 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 18.225,83 PLN
    RAZEM - 149.137,30 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 15.761 PLN.

    Dodatkowe wyniki symulacji
    1. RÓŻNICA się zeruje gdy roczny wzrost kursu sprzedaży CHF jest poniżej 2,48%.
    Oznacza to, że kredyt w CHF na 10 lat staje się opłacalny gdy
    a) oprocentowanie w PLN przez całe 10 lat będzie nie mniejsze niż 6,62%
    b) oprocentowanie w CHF przez całe 10 lat będzie nie większe niż 3%
    c) roczny wzrost kursu w CHF będzie nie większy niż 2,5%.
    Moje uwagi: Założenie a) a przede wszystkim c) jest nie realne. Nie wyobrażam
    sobie aby kurs CHF tak mało rósł ani żeby oprocentowanie w PLN nie spadło

    2. RÓŻNICA przy okresie kredytowania 5 lat i 25 lat wynosi odpowiednio 6.630
    PLN i 49.194 PLN - oczywiście na korzyść PLN.

    Uwagi ogólne:
    1. Zdaję sobie sprawę, że około 2008-2010 roku wprowadzimy EURO i dlatego tą
    analizę trzeba by robić tylko do tego roku. Wynik jednak będzie bardzo podobny.
    Jak ktoś jest tym zainteresowany to chętnie podejmę dyskusję i przedstawię
    stosowne symulacje w rodzaju: biorę kredyt na 25 lat i jaka będzie sytuacja po
    5-7 latach w przypadku kredytu w PLN i CHF.

    REASUMUJĄC
    Z bardzo dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż kredyt w CHF jest mniej
    opłacalny niż kredyt w PLN

    Pozdrowienia Tensor1