  • 1. Data: 2006-03-19 01:59:12
    Temat: Lichwa
    Od: "brainstorm" <b...@s...no>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Lichwa

    Lichwa- forma stosunków kredytowych między wierzycielem, a dłużnikiem,
    polegająca na pobieraniu wygórowanych procentów za pożyczone pieniądze.
    Znana była w starożytności i w Polsce od wczesnego średniowiecza. W Polsce
    miedzywojennej oprocentowanie pożyczki powyżej 10 % określano jako
    lichwiarstwo. Było prawnie zabronione i ścigane.

  • 2. Data: 2006-03-19 09:04:25
    Temat: Re: Lichwa
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Mar 2006 02:59:12 +0100,
    osoba podpisana: brainstorm <b...@s...no>
    napisała:
> [...]
    > miedzywojennej oprocentowanie pożyczki powyżej 10 % określano jako
    > lichwiarstwo. Było prawnie zabronione i ścigane.

    I co w związku z tym ?
    KJ

    Suma inteligencji na planecie jest stala, liczba ludzi powieksza sie.

  • 3. Data: 2006-03-19 11:07:37
    Od: "l.b" <p...@p...com>

    > I co w związku z tym ?

    Widzac, ze nie bardzo potrafisz zrozumiec napisze lopatologicznie bys mogl
    zrozumiec:
    Oznacza to, ze obecnie w Polsce mamy lichwe i to bardzo duza, co powinno byc
    prawnie scigane jak za czasow II Rzeczpospolitej do ktorej wiekszosc
    obecnych wladcow sie odnosi jako wzorca.
    Abys mogl to bardziej zrozumiec to napisze jeszcze, ze banki w Polsce (bo
    nie sa Polskie) stosuja wobec Polakow lichwiarskie zasady by jak najwiecej
    ubezwasnowolnic obywateli w Polsce, wowczas beda mogly zrobic wszystko, bo
    nikt sie nie odezwie z glosem sprzeciwu bo bedzie siedziec w "kieszeni"
    bankowca... jesli nadal cos nie rozumiesz zapytaj, postaram sie wyjasnic.

  • 4. Data: 2006-03-19 11:15:23
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Mar 2006 11:07:37 GMT,
    osoba podpisana: l.b <p...@p...com>
    napisała:
    [...]
    > Widzac, ze nie bardzo potrafisz zrozumiec napisze lopatologicznie bys mogl
    > zrozumiec:
    > Oznacza to, ze obecnie w Polsce mamy lichwe i to bardzo duza, co powinno byc
    A jak kilka lat temu mieliśmy na koncie w mBanku 16 % to wszyscy byliśmy
    lichwiarzami czy jak ?
    KJ

    You never know how many friends you have until you rent a house on the beach.

  • 5. Data: 2006-03-19 11:51:12
    Od: "Glenn" <n...@p...pl>

> [...]
    > napisała:
    > [...]
    > A jak kilka lat temu mieliśmy na koncie w mBanku 16 % to wszyscy byliśmy

    Daj spokój Kamil - nie widzisz, że trolle szaleją, bo się newsów w TV o
    rozmaitych komisjach śledczych naoglądały.

  • 6. Data: 2006-03-19 12:25:09
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > nikt sie nie odezwie z glosem sprzeciwu bo bedzie siedziec w "kieszeni"
    > bankowca... jesli nadal cos nie rozumiesz zapytaj, postaram sie wyjasnic.

    Rzeczywiscie w Polsce lichwe scigano, zwlaszcza w latach 20-ch przed reformą
    Grabskiego, kiedy inflacja galopowała jak dzika szkapa na pare tysiecy
    procent.
    A zreszt, co to znaczy pow.10%?
    Pow. 10% rocznie? Dziennie?
    A moze 10% (punktów) powyzej inflacji?

    Znowu jakis domorosly mysliciel z cyklu 'zlepperowac trzeba Polske'.

  • 7. Data: 2006-03-20 12:51:15
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Generalnie kolesie trollują, to widać, ale trudno jednak nie zauważyć,
    że w Polsce jest najniższa w Europie inflacja i najwyższe stopy
    procentowe. Nie wiem jak widełki lokaty/kredyty, ale chyba się nie
    pomylę, jeśli powiem, że szersze niż gdzie indziej w UE? To wszystko
    pewnie z powodu ryyka przegrzania koniunktury, dużego odsetka złych
    kredytów or something, a nie z żadnej innej przyczyny. Na przykład na
    pewno nie z takiej, że większość banków jest tu na "gościnnych
    występach" i stosuje zasadę "zarobić swoje i wysłać do domu". Kto tak
    twierdzi, ten z pewnością się nie zna, jest antyeuropejskim oszołomem, a
    kto wie, może i antyczortwiejakim katofaszyzującym heterusem ;)

    T.