  • 71. Data: 2014-04-14 11:31:18
    Temat: Re: OFE czy ZUS:P
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-04-14 11:27, J.F pisze:

    > OFE ostatnio chyba bierze nawet mniej, bo jeszcze musi zaplacic do ZUS
    > 0.8% za "sciaganie skladki".
    >
    > Tylko wez pod uwage ze OFE ma inwestowac twoje pieniadze, tak aby
    > przynosily zysk.
    > Cos, co jest ZUS calkowicie obce, a wiec ZUS nie musi zatrudniac
    > wysokiej klasy specjalistow, ktorzy zarabiaja miliony (o ile ktos im
    > powierzy miliardy).

    Problemem (?) jest to, że ZUS nie ma żadnych pieniędzy do zarządzania.
    Jest permanentnie na minusie.

    --
    Pete

  • 72. Data: 2014-04-14 11:43:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości

    >Problemem (?) jest to, że ZUS nie ma żadnych pieniędzy do
    >zarządzania.

    No i dlatego oplata za zarzadzanie nie powinna byc pobierana :-)

    A czy to jest problem ... hm, dlugo by dyskutowac.
    Jesli jednak mlodziezy brakuje, to owszem, jest problem.

    >Jest permanentnie na minusie.
    To nie Zus jest na minusie, tylko emeryci/spoleczenstwo :-)

    J.

  • 73. Data: 2014-04-14 11:45:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Bancer" napisał
    On 2014-04-13, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    >No nie wiem czy za dużo.
    >Te opłaty różnią się od podobnego typu opłat w TFI. Standardowo
    >fundusze operujące
    >na papierach mieszanych lub akcyjnych, mają opłaty za zakup jednostek
    >na poziomie
    >2-4%, a do tego dochodzi opłata za zarządzanie (ładnie ukryta, bo
    >jest już uwzględniona
    >w cenie jednostki).

    A tu dodatkowo jest tak, ze sciagaja te prowizje z gory przy wplacie,
    a zarzadzac maja ... przez 40 lat.
    No dobra, nie calkiem, czesc skladek bedzie wplacona w krotszym czasie
    przed emerytura, w dodatku nalezy zalozyc ze skladki beda rosly w
    czasie, bo to i inflacja i stanowisko i doswiadczenie ... ale summa
    summarum kapital do zarzadzania duzy, a prowizje miesieczne/roczne
    wcale nie..

    J.

  • 74. Data: 2014-04-14 11:54:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-14, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Cos, co jest ZUS calkowicie obce, a wiec ZUS nie musi zatrudniac
    > wysokiej klasy specjalistow, ktorzy zarabiaja miliony (o ile ktos im
    > powierzy miliardy).

    No ale tych specjalistów to aż tylu nie trzeba, no bez jaj. :)
    OFE więcej wydają/wydawały na reklamę/akwizycję, a nie na
    specjalistów. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 75. Data: 2014-04-14 12:00:38
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer p...@p...pl ...

> [...]
    > za zakup jednostek na poziomie 2-4%, a do tego dochodzi opłata za
    > zarządzanie (ładnie ukryta, bo jest już uwzględniona w cenie

    Sugerujesz, ze ZUS inwestuje nasze pieniadze?
    OFe w wiekszości tez zajmują się tylko przerzucaniem pieniedzy bo i tak za
    wiekszość musza kupić obligacje.
    Wiec to chyba nie do końca porównywalne sytuacje...

  • 76. Data: 2014-04-14 12:29:28
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Sugerujesz, ze ZUS inwestuje nasze pieniadze?

    Zarządza nimi. Tak. Zajmuje się wypłatą świadczeń, zajmuje się oceną poprawności
    dokumentów, pilnowaniem terminów, wydawaniem zaświadczeń, rozliczaniem itp. itd.
    Zakres obowiązków podobny lub nawet większy w stosunku do instytucji finansowych,
    które podejmują się zarządzania portfelem inwestycyjnym.

    > OFe w wiekszości tez zajmują się tylko przerzucaniem pieniedzy bo i tak za
    > wiekszość musza kupić obligacje.

    Ale ZUS się nie zajmuje tylko przerzucaniem pieniędzy.

    > Wiec to chyba nie do końca porównywalne sytuacje...

    Po prostu niespecjalnie jestem przekonany, że instytucja prywatna
    poradziłaby sobie w mniejszym budżecie (w końcu jeszcze musiałaby
    wypracować zysk dla właścicieli).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 77. Data: 2014-04-14 12:30:38
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Problemem (?) jest to, że ZUS nie ma żadnych pieniędzy do zarządzania.
    > Jest permanentnie na minusie.

    W kontekscie kosztów obsługi to przeciez nie ma zadnego znaczenia...

  • 78. Data: 2014-04-14 12:30:38
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F j...@p...onet.pl ...

> [...]
    > Cos, co jest ZUS calkowicie obce, a wiec ZUS nie musi zatrudniac
    > wysokiej klasy specjalistow, ktorzy zarabiaja miliony (o ile ktos im

    No dokładnie o tym pisalem w inny poście.
    Chociaz z tym inwestowaniem to tez tak nie do konca - pamietaj, ze
    dotychczas duza czesc składki OFE inwestowało w obligacje...
    Do tego to raczej zatrudniac specjalistów nie trzeba...

    Ale skoro mimo to biorą mniej to... wiemy, wiemy - władza zawsze sama się
    wyżywi... :(

  • 79. Data: 2014-04-14 13:00:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer p...@p...pl ...

    > Po prostu niespecjalnie jestem przekonany, że instytucja prywatna
    > poradziłaby sobie w mniejszym budżecie (w końcu jeszcze musiałaby
    > wypracować zysk dla właścicieli).

    Oczywiście.
    Ale nie tak brzmi pytanie.
    Pytanie brzmi, czy ZUS moze i czy powinien robić to taniej?

  • 80. Data: 2014-04-14 13:29:27
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Oczywiście.
    > Ale nie tak brzmi pytanie.
    > Pytanie brzmi, czy ZUS moze i czy powinien robić to taniej?

    Ale to jest bardzo populistyczne pytanie. Prawidłowa odpowiedź brzmi:
    kosztowo nie odbiega rażąco (ani w górę, ani w dół) od innych podmiotów
    komercyjnych zajmujących zarządzaniem tego rodzaju aktywami.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl