  • 31. Data: 2009-04-04 23:49:34
    Temat: Re: Oszczednosci osoby zmarlej we Włoszech
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 4 Kwi, 23:59, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

    > Dlaczego? Piszesz tak na podstawie znajomosci prawa wloskiego, prawa
    > EU, przez analogie do prawa polskiego?

    per analogiam do polskiego prawa prywatnego międzynarodowego.

  • 32. Data: 2009-04-05 00:02:38
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 4 Kwi, 19:49, szczurwa <s...@g...com> wrote:

    > per analogiam do polskiego prawa prywatnego międzynarodowego.

    Ale czy to troche nie tak jakby np. przypuszczac, ze rzad kanadyjski
    stosuje embargo wobec Kuby per analogiam do embarga USA.
    Albo ze o obywatelstwo polskie mozna sie ubiegac po 12 latach
    spedzonych w Polsce, bo takie sa przepisy dotyczace obywatelstwa w
    Szwajcarii?

  • 33. Data: 2009-04-05 03:51:18
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 5 Kwi, 02:02, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Albo ze o obywatelstwo polskie mozna sie ubiegac po 12 latach
    > spedzonych w Polsce, bo takie sa przepisy dotyczace obywatelstwa w

    UMOWA
    między Polską Rzeczypospolitą Ludową a Republiką Włoską o pomocy
    sądowej oraz o uznawaniu i wykonywaniu wyroków w sprawach cywilnych,*
    podpisana w Warszawie dnia 28 kwietnia 1989 r.

    Artykuł 2
    Ochrona prawna
    1. Obywatele jednej ze Stron korzystają na terytorium drugiej strony w
    zakresie praw osobistych i majątkowych z takiej samej ochrony prawnej
    jak obywatele tej Strony.
    2. Obywatele jednej ze Stron mają dostęp do organów sądowych drugiej
    Strony w celu dochodzenia i obrony swych praw oraz interesów na tych
    samych warunkach co obywatele tej Strony.

    Artykuł 17
    Właściwość
    Sąd, który wydał wyrok, uważa się za właściwy w rozumieniu artykułu 16
    litera a), jeżeli spełniony zostanie jeden z następujących warunków:

    h) w sprawach spadkowych zmarły był w chwili śmierci obywatelem tej
    Strony, której sąd wydał wyrok lub na której terytorium miał swe
    ostatnie miejsce zamieszkania;

    Z przepisów wynika, że stwierdzić nabycie spadku można przed sądem
    włoskim lub polskim. To chyba tak najkrócej..;-)

  • 34. Data: 2009-04-05 11:40:31
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 4 Kwi, 23:51, szczurwa <s...@g...com> wrote:

    > UMOWA
    > między Polską Rzeczypospolitą Ludową a Republiką Włoską o pomocy
    > sądowej oraz o uznawaniu i wykonywaniu wyroków w sprawach cywilnych,*
    > podpisana w Warszawie dnia 28 kwietnia 1989 r.

    Umowa miedzy dwoma krajami ma jednak wieksza moc przekonywania niz
    "per analogiam". :)

> [...]
    >
    > Z przepisów wynika, że stwierdzić nabycie spadku można przed sądem
    > włoskim lub polskim. To chyba tak najkrócej..;-)

    I to wreszcie ma sens! :) Bo "jest pan Polakiem, wiec bedziemy pana
    'sadzic' w Pernambuco stosujac polskie prawo." ;) jakos mi nie
    trafialo do przekonania...

  • 35. Data: 2009-04-05 17:28:53
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 5 Kwi, 13:40, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

    > I to wreszcie ma sens! :) Bo "jest pan Polakiem, wiec bedziemy pana
    > 'sadzic' w Pernambuco stosujac polskie prawo." ;) jakos mi nie
    > trafialo do przekonania...

    Tak, jak pisałem, nie znam włoskiego prawa prywatnego
    międzynarodowego. Jednakże, wskutek róznorodnych umów i konwencji,
    przynajmniej w Europie, jest ono bardzo podobne we wszystkich krajach.
    Celem uregulowań p.p.m. jest ustalenie norm kolizyjnych i odesłań do
    właściwych systemów prawnych w przypadku potrzeby dokonania
    rozstrzygnięć w sprawach z tzw. elementem obcym, międzynarodowym.
    Dlatego założyłem, że włoskie p.p.m. rozstrzyga tę kwestię podobnie
    jak polskie.