  • 21. Data: 2003-10-12 12:47:09
    Temat: Re: POMOCY weksel na 100000
    Od: "Paweł Nyczaj" <p...@p...onet.pl>

    No cóż w takich umowach promocyjnych niestety są chaczyki. Z uwagi na to, że
    sam dekoder wart jest na rynku wtórnym właśnie ok 300 zł radziłbym uważać na
    tak daleko idącą szczodrość operatorów płatnej telewizji. W czymś takim
    zawsze jest chaczyk. Oczywiście powinni ci oddać te 300 zł, ale jak
    stwierdzą, że oddany sprzęt (w czasie umowy nie był twój, tylko ich) nie
    posłuży innym ludziom lub nie zostanie sprzedany to może być nieciekawie.
    Powinni cię o tym uprzedzić przed podpisaniem umowy.

  • 22. Data: 2003-10-12 14:06:09
    Od: "Szemek" <s...@p...NIET.SPAMU.onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Weksel własny przedawnia się wobec wystawcy w ciągu trzech lat od daty
    > płatności. Przedawnienia nigdy nie liczy się od dnia wystawienia wekska.
    >
    > W przypadku weksla płatnego 'za okazaniem' przyjmuje się, w braku
    odmiennych
    > ustaleń, że data płatności może przypadać najpóźniej rok od daty
    wystawienia i
    > dlatego termin przedawnienia trwa trzy lata od końca tego rocznego okresu.

    Przepraszam - a co ja niby napisałem? Mam wrażenie, że to samo, tylko
    dokładniej ...
    (bo wg Ciebie w razie przedstawienia do zapłaty weksla a vista nazajutrz po
    jego wystawieniu przedawnienie nastąpi po 4 latach od daty wystawienia.
    Tymczasem nastąpi to w trzy lata po terminie płatności)

    > Jeśli weksel w ogóle nie posiadał daty płatności, to nie przedawni się
    > praktycznie nigdy, chyba że z umowy wekslowej wyraźnie wynika, że jest to
    > weksel płatny 'za okzaniem':

    Bzdura. Art. 102 prawa wekslowego (zdanie drugie)
    BTW: termin a data płatności - to nie to samo.

> [...]
    mierze
    > nie zawarł, wręczenie bowiem weksla, w szczególności gdy chodzi o weksle
    > zabezpieczające zaciągnięcie pożyczki, z nie oznaczoną datą płatności
    weksla,
    > stwarza domniemanie faktyczne, które zobowiązany z weksla może obalać
    wszelkimi
    > sposobami, że upoważnił wierzyciela dy wypełnienia weksla datą, którą
    > wierzyciel uzna za odpowiednią."

    > Ja tu żadnej przydatności nie widzę. Weksel kaucyjny powinien mieć datę
    > wystawienia, natomiast powinien byc 'in blanco' w dacie płatności. Taki

    Termin płatności weksla może być wskazany w jeden z 4 przewidzianych w
    prawie wekslowym sposobów:
    - weksel płatny za okazaniem
    - w dacie
    - w pewien czas po dacie (chodzi o datę wystawienia)
    - za okazaniem
    Data pojawia się tylko w wekslu z pozycji drugiej. A nawet tutaj termin
    płatności weksla wskazujący na datę i data płatności nie zawsze się
    pokrywają (hint: dzień wolny od pracy)
    Ponadto: weksel kaucyjny zwykle ma postać weksla in blanco. Nigdzie nie jest
    napisane, że musi zawierać datę wystawienia. Zdaniem niektórych - wystarczy
    sam podpis. M. zd. - podpis + słowo "weksel".
    Konkluzja: DATY płatności się na wekslu nigdy nie wpisuje. Wpisuje się
    natomiast TERMIN płatności. W jego braku - weksel uważa się za płatny za
    okazaniem (tzw. a vista).
    W uzasadnieniu tego orzeczenia SN używa pewnych skrótów myślowych. Nie
    należy jednak na ich podstawie wyciągać konsekwencji dla stosunków
    wekslowych. Wynikają one z tekstu ustawy, nie ze sformułowań orzeczenia.

> [...]
    > PRZYKŁAD:
    >
    > Prezez firmy sp. z o.o. wystawia weksel w 2000r. Nie wpisuje daty
    wystawienia.
    > Tak się składa, że weksel zostaje wykorzystany w 2003r. i zostaje wpisana
    ta
    > data wystawienia. Jednak w tym czasie dawny prezes nie jest już prezesem,
    > dlatego wystawiony przez niego weksel z wpisaną datą w 2003r. nie jest
    > zobowiązaniem firmy sp. z o.o. (bo w tym roku 'prezes' nie miał już
    możliwości
    > reprezontowania spółki) tylko zobowiązaniem 'prezesa' PRYWATNIE.

    Od zmian w składzie zarządu mamy rok czasu aby z weksla zrobić użytek lub
    postarać się o inną formę zabezpieczenia. Żadna forma zabezpieczenia, nawet
    weksel, nie jest doskonała ani wieczna...

    > Jest to dowód, że nieprawidłowym jest wystawianie weksli kaucyjnych bez
    daty
    > wystawienia.

    :) czyżby powszechna praktyka była nieprawidłowa?

    > W umowie wekslowej powinno być napisane, że na wekslu została skreślona
    '19'
    > i wpisano poprawną datę.

    Zgoda. Ale tu omawiano sytuację, w której deklaracja wekslowa takiego zapisu
    nie zawierała. Czy wobec tego jest nieważna? Nie sądzę.

    > Liwiusz
    > www.liwiusz.republika.pl

    Wydaje mi się, że nie przeczytałeś mojego posta uważnie.
    Ponieważ robi się NTG - z mojej strony EOT.

    Pozdrawiam,
    Szemek

  • 23. Data: 2003-10-12 14:22:17
    Od: "Szemek" <s...@p...NIET.SPAMU.onet.pl>

    > Trzeba wnieść sprawę do sądu z żadaniem umorzenia weksla.
    [...]

    Raczej - wystąpić z powództwem windykacyjnym.

    Z komentarza ś.p. prof. Adama Szpunara ("Komentarz do prawa wekslowego i
    czekowego", Wyd. Prawnicze 1996, s. 223; komentarz do art.96, teza 4):
    "[...]Jeżeli dana osoba wie, u kogo znajduje się utracony weksel, może
    wystąpić z powództwem windykacyjnym o wydanie dokumentu (art. 16 ust. 2).
    Postępowanie amortyzacyjne jest więc dopuszczalne tylko wówczas, gdy osoba
    której weksel zaginął, nie wie, gdzie się on znajduje."

    --
    Pozdrawiam,
    Szemek

  • 24. Data: 2003-10-12 21:27:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr <p...@t...pl> writes:

> [...]
    > osobowych - również zero odpowiedzi. Jeszcze z rok temu zadzwoniłem na
    > ichniejszą infolinię i okazało się że jestem aktywnym (powinno być

    To ja mam nieco inaczej. Wczesniej korzystalem z Wizji, po ich przejeciu
    zaplacilem jeszcze za rok (z gory) i zaczely sie schody - najpierw
    kombinacje z abonamentami (ktore reklamowalem), po ok. pol roku zaczeli
    mi przysylac kwity na ok. 300 zl (kto ich tam wie za co?), ktore
    znow kilka razy reklamowalem, raz nawet odpisali (niestety zupelnie nie
    na temat), pozniej im podziekowalem za taka wspolprace. Jako byly
    klient Wizji mam na to wszystko papiery.

    Od jakiegos czasu firma Kruk czy jak im tam grozi mi jakimis sądami,
    windykacjami, komornikami i innymi takimi. Nie sposob sie z nimi
    skontaktowac (pisemnie, zeby byl slad) - listy polecone ani np. poczta
    elektroniczna nie doczekuja sie zadnej odpowiedzi.

    Mozna sie tej zakaly jakos pozbyc? Wcale mi sie nie podoba, jak w mojej
    skrzynce na listy ląduja takie kretynskie pisma, w ktorych zreszta
    wiekszosc punktow jest niezgodna z prawem i/lub z rzeczywistoscia,
    a wszystkie sluza wyludzeniu ode mnie nienaleznej zaplaty.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 25. Data: 2003-10-12 22:30:25
    Od: Piotr <p...@t...pl>

    Dnia 12 Oct 2003 13:36:17 +0200, "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Trzeba wnieść sprawę do sądu z żadaniem umorzenia weksla.
    >
    >Jeśli weksel nie miał oznaczonej daty płatności, a z umowy wekslowej nie
    >wynikało jednoznacznie, że ma to być weksel płatny 'za okazaniem' to taki
    >weksel nie przedawni się nigdy (A dokładniej prtzedawni się trzy lata po dacie
    >płatności, która może być wpisana dowolnie daleka).

    Ponieważ to moja Pani prowadzi "papierologię" wziąłem od niej
    wszystkie kwity. Otóż na druku umowy o abonament są dwie ramki:

    1. Deklaracja wekslowa do weksla in blanco, podpisana w dniu
    24.12.1998, mająca takie punkty
    - wystawca weksla zobowiązał się do wystawienia weksla własnego na
    zlecenie in blanco na rzecz PKT Sp. z o.o. oraz deklaracji wekslowej
    na zabezpieczenie ewentualnych roszczeń wynikających z umowy
    - w razie opóźnienia z jakimkolwiek świadczeniem do którego abonent
    zobowiązany jest umową operatir ma prawo wpisać datę wystawienia
    weksla oraz datę zapłaty weksla i przystąpić do jego realizacji
    - płatność weksla nastąpi na rzecz operatora zgodnie z przekazaną
    przez nią na piśmie instrukcją płatniczą
    - weksel będzie opatrzony klauzulą "bez protestu"
    - w wypadku gdyby weksel nie został zrealizowany zostanie komisyjnie
    zniszczony w siedzibie operatora

    2. ...................., dnia .......... 19.... na 350,00 zł zapłacę
    bez protestu za ten sola weksel dnia ................. na zlecenie PKT
    Sp. z o.o. sumę <tu jest słownie>
    Płatny w Warszawie, ul. Kawalerii 5

    I to wszystko co mam.
    PS. Dekoder oddałem

    --
    Piotr

  • 26. Data: 2003-10-12 22:54:33
    Od: Piotr <p...@t...pl>

    Puk, puk, ja raz jeszcze :) Właśnie znalazłem coś takiego
    http://cyfra.nipu.pl/canalplus_ramowka55.php3
    Czyli nie tylko ja miałem z nimi kłopoty

    --
    Piotr

  • 27. Data: 2003-10-13 14:43:09
    Od: Bartol Partol <b...@p...co>

    Użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > wiekszosc punktow jest niezgodna z prawem i/lub z rzeczywistoscia,
    > a wszystkie sluza wyludzeniu ode mnie nienaleznej zaplaty.

    No wlasnie. Teoretycznie mozesz pojsc na policje lub do prokuratury i
    zglosic, ze jestes nekany. Teoretycznie powinni sie tym zajac. A jak
    jest w praktyce?

    Bartol

  • 28. Data: 2003-10-13 15:21:04
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > Raczej  - wystąpić z powództwem windykacyjnym.

    To nic nie da, skoro firma twierdzi, że weksel zniszczyła. Jedyna droga w tej
    sytuacji to umorzenie weksla.

    A niszczenie weksla, nawet komisyjne, nie powinno mieć miejsca. Takie punkty
    w regulaminie sugerują nieznajomość praktyki obrotu wekslowego lub też zbytnie
    wygodnictwo firmy. Każdy weksel powinien wrócić do wystawcy z adnotacją o
    spłacie/braku roszczeń.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 29. Data: 2003-10-13 18:44:59
    Od: Piotr <p...@t...pl>

    Dnia Mon, 13 Oct 2003 16:43:09 +0200, Bartol Partol <b...@p...co>
    napisał(a):

    >No wlasnie. Teoretycznie mozesz pojsc na policje lub do prokuratury i
    >zglosic, ze jestes nekany. Teoretycznie powinni sie tym zajac. A jak
    >jest w praktyce?

    Obawiam się że wątpię :) To jest firma windykacyjna. To tak jakbyś
    poskarżył się na komornika że Cię nęka (nie wnikając słusznie czy nie)

    --
    Piotr

  • 30. Data: 2003-10-13 19:09:38
    Od: Piotr <p...@t...pl>

    Dnia 12 Oct 2003 23:27:52 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >wiekszosc punktow jest niezgodna z prawem i/lub z rzeczywistoscia,
    >a wszystkie sluza wyludzeniu ode mnie nienaleznej zaplaty.

    Kruk Systemy Inkaso. Też to już przerabiałem jako wątek poboczny
    wcześniej opisanego. Jedyny możliwy kontakt to telefoniczny. Miły
    sympatyczny głosik powiedział że mam natychmiast zapłacić 270 zł to
    odwołają :) wyrok sądu nakazujący zapłatę. Potem powiedziano mi że mój
    dług wystawią na internetową giełdę długów z podaniem imienia, nawiska
    i adresu (mają coś takiego na swojej stronie). Zaproponowałem że jak
    są tacy pewni siebie i żeby ich koszty sądowe nie zjadły to niech
    pominą sąd i zrealizują weksel. Po dłuższej dyskusji na do widzenia
    usłyszałem ciche "w zębach nam to przyniesiesz". I od roku cisza.
    W sumie gdyby zrealizowali weksel to by dla mnie było najlepsze -
    weksel by się znalazł, odpadłyby mi koszty sądowe a może jeszcze coś
    bym na tym ptaszysku zarobił.
    PS. Fachowcy - kiedyś na swojej stronie oferowali usługę wysyłania za
    kilka złotych wezwań do zapłaty, oczywiście bez żadnych innych
    czynności - taki straszak, tyle że w ich kopercie. Ciekawe czy
    weryfikowali listę dłużników czy można było wpisać każdego ?
    Napatoczył mi się wtedy gdzieś wątek w jakiejś dyskusji żeby ich
    wynająć do rozsyłania ulotek reklamowych :)

    --
    Piotr