  • 1. Data: 2012-08-04 23:54:19
    Temat: Podatek od odsetek walutowych
    Od: "miecznik" <p...@N...gazeta.pl>

    Od czego zależy i jak jest liczony podatek od odsetek z rachunków i lokat
    walutowych?

    U mnie w 3 bankach wygląda tak:

    ALIOR

    Odsetki naliczone: 0,01 EUR
    Pobrany podatek: 0,00 EUR

    mBank/MultiBank

    Kapitalizacja odsetek: 0,03 USD
    Podatek od odsetek kapitałowych: -0,01 USD

    Kapitalizacja odsetek: 0,01 EUR
    Brak podatku od odsetek kapitałowych

    Odsetki lokat terminowych: 0,03 EUR
    Podatek od odsetek kapitałowych: -0,01 EUR

    ING BANK

    NALICZONE ODSETKI
    Kapitalizacja odsetek: 0,01 EUR

    OBC.PODATEK OD ODSET
    Obciążenie z tytułu podatku od odsetek: -0,01 EUR

    Dlaczego ING zabrał mi 0,01 EUR podatku od 0,01 EUR odsetek, a w Alior i
    mBank/Multi mi nie zabrali?

  • 2. Data: 2012-08-05 00:40:59
    Temat: Re: Podatek od odsetek walutowych
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 08/04/2012 11:54 PM, miecznik wrote:
    > Od czego zależy i jak jest liczony podatek od odsetek z rachunków i lokat
    > walutowych?

    A w ogole jest naliczany?
    Nie wiem czy poprawili ustawe, ale cos mi sie wydaje, ze w niej o
    walucie innej niz PLN zapomnieli.

  • 3. Data: 2012-08-05 02:22:11
    Od: "Piotr Miecznikowski" <p...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > A w ogole jest naliczany?
    > Nie wiem czy poprawili ustawe, ale cos mi sie wydaje, ze w niej o
    > walucie innej niz PLN zapomnieli.

    Podatek jest liczony, popatrz na moje przykłady. Z 0,03 USD odsetek zabierają
    mi 0,01 USD podatku.
    W ING zarabiam 0,01 EUR i zabierają mi całego centa na podatek. Alior i BRE
    Bank tego nie robi.

  • 4. Data: 2012-08-05 03:35:33
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    witek pisze:

    > A w ogole jest naliczany?
    > Nie wiem czy poprawili ustawe, ale cos mi sie wydaje, ze w niej o
    > walucie innej niz PLN zapomnieli.

    A po co mieliby uwzględniać inne waluty? Wartość każdej waluty da się
    wyrazić w PLN...

    Sprawa jest przecież dość prosta: Jeśli od depozytu uzbierało się 0,01
    eur odsetek, to w danym dniu jest to równoważne kwocie np. 0,041234 PLN.
    Od tego liczymy więc podatek - i wyniesie on w tym wypadku 0,01 PLN i
    tyle bank powinien odprowadzić do US. Podatkiem tym oczywiście bank
    obciąża rachunek klienta, co - w zależności od sposobu zaokrągleń
    stosowanego w danym banku - odpowiada kwocie albo 0,00 eur, albo 0,01
    eur, albo jakiemuś ułamkowi centa, przechowywanemu gdzieś w bazie danych
    banku i ew. uwzględnianemu później przy kolejnych odsetkach.

    Acha, nie wnikam w szczegóły - być może do celów podatkowych 0,01 eur
    odpowiada kwocie 0,04 pln, a nie 0,041234. Niczego to nie zmienia w
    rozważaniach, więc nie chce mi się analizować przepisów... :-)

    --
    MiCHA

  • 5. Data: 2012-08-05 22:57:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 08/05/2012 02:22 AM, Piotr Miecznikowski wrote:
    > Podatek jest liczony, popatrz na moje przykłady. Z 0,03 USD odsetek zabierają
    > mi 0,01 USD podatku.

    a wg jakiej zasady zaokragalaja go do pelnych groszy w gore? bo ustawa
    mowi wyraznie co i w jakiej walucie sie zaokragla. i nic nie mowi o
    innych walutach i sposobach naliaczania podatku od nich

  • 6. Data: 2012-08-05 22:57:52
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 08/05/2012 03:35 AM, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:

    > A po co mieliby uwzględniać inne waluty? Wartość każdej waluty da się
    > wyrazić w PLN...

    a gdzie w ustawie jest to zapisane ze lokaty w innych walutach przelicza
    sie na pln i po jakim kursie?

  • 7. Data: 2012-08-06 04:34:36
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    witek pisze:

    > a gdzie w ustawie jest to zapisane ze lokaty w innych walutach przelicza
    > sie na pln i po jakim kursie?

    Nie musi być napisane - każdy przychód da się wyrazić w PLN. Jak pensję
    dostaniesz w euro, to też zapłacisz od tego podatek dochodowy. (Ba,
    urzędy skarbowe potrafią nawet wyrazić w PLN przychód od używania
    służbowego laptopa...) A oficjalny kurs euro jest na daną chwilę tylko
    jeden - i wiadomo jaki... :-)

    --
    MiCHA

  • 8. Data: 2012-08-06 09:22:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 08/06/2012 04:34 AM, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:

    > Nie musi być napisane - każdy przychód da się wyrazić w PLN.

    Rownie dobrze da sie w rublach, ale podstawy do takiego działania brak.

> [...]
    > urzędy skarbowe potrafią nawet wyrazić w PLN przychód od używania
    > służbowego laptopa...) A oficjalny kurs euro jest na daną chwilę tylko

    Ale sposob przeliczania jest wyraznie zapisany w ustawie o podatku
    dochodowym.