    From: "Jacek" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [BPH] Józek pompował na darmo?
    Date: 28 Dec 2005 21:19:59 +0100

    > góry nie ma wpływu na zysk za ten rok, bo podobno nie można księgować
    > nawet pobranych opłat za przyszłe usługi, które będą realizowane w
    > przyszłym roku. Czyli jedynie 1/12 (za grudzień) rocznej opłaty za debet
    > będzie zaliczona do zysku za ten rok.

    Rzecznik poważnej instytucji publicznie coś mówi, pewnie musi to być prawda.
    Chociaż ja pamiętam rzecznika, który całkiem poważnie mówił, że "w całym kraju
    panuje spokój", a ja w tym samym czasie płakałem od zomowskich gazów.

    Przypomnę, że BPH podwyższył opłatę za debet nominalnie o 66%, a w
    rzeczywistości więcej, gdyż minimalna opłata wynosi 75 zł. To już poprawia zysk
    nawet jeśli bank może zaksięgować sobie część opłaty tylko za grudzień.
    Zmienił także zasady pobierania opłaty z miesięcznej na roczną z góry.

    A teraz dlaczego rzecznik kłamie, nawet jeśli sposób księgowania jest taki, jak
    opisał:
    Bank żyje z ~pożyczania pieniędzy. Żeby te pieniądze pożyczyć komuś, musi sam za
    nie zapłacić (lokaty, rynek międzybankowy, whatever). Bank BPH nie musi płacić w
    grudniu za pożyczenie znacznej kwoty (suma opłat pobranych z góry), gdyż pobrał
    ją sobie z kont klientów (nawet nie zawiadamiając ich o tym), tym samym ma
    mniejsze koszty, tym samym (~zysk = przychody - koszty) ma większy zysk.
    Tym samym rzecznik kłamie.

    Jest pewnie jeszcze tuzin wskaźników, które bank BPH sobie tą operacją poprawił.
    Za cienki jestem, żeby udowodnić które i w jakim stopniu.

    BTW
    Rozumiem, że w związku z sytuacją opisaną przez rzecznika bank BPH będzie
    zwracał klientom, którzy w ciągu roku zrezygnują z debetu część opłaty?

    OK. To był żart. Słaaaaaby :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Jacek