    From: "kashmiri" <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank w Anglii - wypłaty w bankomatach w PL
    Date: Thu, 6 May 2010 16:23:33 +0400

    pmlb <b...@d...pl> dared to write:

    > "kashmiri" <n...@n...com> wrote in message

    > Nie tak szybko!
    > Sama electoral list nie wystarczy. Po otwarciu konta przez internet bank
    > zarzada dokumentow, chyba, ze masz juz inne konto i dasz im o tym znac
    > (oni sami potem zweryfikuja)
    > W zasadzie nie potrzeba electoral list do otwarcia konta.

    Nie twierdzę, że potrzeba - ale nizgodność wpisów na electoral roll albo ich brak
    może być przyczyną odmowy otwarcia konta. Przerabiałem zarówno odmowę ze względu na
    niezgodność adresów, jak i otwieranie włącznie przez internet/pocztę przy pełnej
    zgodności.

    > Podstawowy warunek to dowod ze zdjeciem (idealnie paszport, bo nie wiem
    > jak podchodza do Polskiego Dowodu Osobistego) oraz rachunek na osobe
    > otwierajaca konto potwierdzajaca adres zamieszkania.
    > To moze byc council tax, rachunek za gaz, prad, telefon stacjonarny.
    > Czasem banki wymagaja 2-rachunkow ale to rzadkosc. Na podstawie tych
    > papierow kazdy bank otworzy konto basic z karta debetowa.

    Jak już pisałem, jeżeli credit file jest w porządku, jesteś na electoral register i
    historia adresów się zgadza, nie musisz pokazywać *żadnych* rachunków. Otwierałem
    konto w Halifaxie i w Citi UK wyłącznie przez internet. Karta i książeczka czekowa
    przychodzi pocztą do domu.

    No, na początku historii kredytowej jest pod górkę. Otrzymanie pierwszego "proof of
    address" nieraz graniczy z cudem. Mój osobisty patent: rejestrujesz się na electoral
    roll (wysyłasz formularz pocztą), czekasz na aktualizację (koniec każdego miesiąca) -
    po czym idziesz do councilu i prosisz o wydanie... zaświadczenia o rejestracji. Za 10
    GBP dostajesz fantastyczny papier z godłem, okrągłymi pieczęciami itd. Każdy bank to
    uznaje :)

    > Schody zaczynaja sie jak ktos mial problemy z bankiem w UK wczesniej lub
    > z innymi sprawami dotyczacymi platnosci - zaleglosci za rachunki
    > telefoniczne, gazowe itp. Lub niesplacane Karty Kredytowe, kredyty itp.
    > Wowczas moze byc trudno otworzyc rachunek.
    > tak samo jak w sytuacji bankruta (jak sie nie myle jest 5 lat).

    Nieprawda. JEDYNYM źródłem informacji dla banku jest twój credit file (a właściwie
    dwa: z Experian i Equifax). Liczy się *wyłącznie* to, co masz w credit file. Np. taka
    karta kredytowa Vanquis - "credit repair card": miałem ponad dwumiesięczne opóźnienie
    w spłacie zadłużenia (zapomniałem), aż nawet dzwonili do mnie. Ale mimo to do biur
    informacji kredytowej przez cały czas wysyłali, że wszystko w porządku i spłata była
    na czas.

    Zaległości za rachunki telefoniczne/gazowe - zależy. Nie każdy operator wpisuje cię
    do BIK-u - uwierz!

    Karty nie muszą być "niespłacone". Nie ma najmniejszego znaczenia. Ludzie mają po
    kilkanaście kart kredytowych, ogólne zadłużenie w dziesiątkach tys. funtów - a banki
    mimo to wydają im kolejne karty. Chyba że miałeś na myśli "zadłużenie nie spłacane w
    terminie" - ale wtedy patrz wyżej.

    > O reszcie pojecia nie mam bo w Polsce bywam raz na 7 lat:) i raczej
    > uzywam gotowki (banki w polsce za drogie)

    Widać ;)

    Jak ktoś umie używać, to wszędzie znajdzie niedrogo.

    A jak chcesz się pocieszyć, to porównaj PL i UK pod względem: możliwości i kosztów
    prowadzenia rachunków walutowych; kosztów wypłat zagranicznych; kursów wymiany
    waluty; opłat za niespłacenie należności w terminie; łatwości otwarcia rachunku;
    ofert lokat; możliwości systemów online. Docenisz polską bankowość.

    Pozdrawiam,
    k.