  • Data: 2016-08-02 22:39:44
    Temat: Re: Banki oddadzą spredy
    Od: janek z pola <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    z wrote:

    > Jako że wszyscy się tu zgadzamy że żadna ustawa frankowa nie jest
    > potrzeba bo obowiązujące prawo wystarczająco da popalić pazernym bankom
    > ;-) To jednak propozycja prezydenta tak łaskawie podchodząca do tych
    > spekulantów może mieć jakiś sens?
    > To tak na początek bo kwestia spredów jest bezdyskusyjna.
    > Akcje banków rosną a prezesi z zadowoleniem przyjmują tak niski wymiar
    > kary. Mamy oczywiście nadzieję że to tylko przygrywka przed stanowczym i
    > bezlitosnym zastosowaniem prawa bankowego :-)

    Nie wiem czy są już w necie stosowne analizy, ale to wygląda słabo (dla
    banków oczywiście). Przecież de facto banki zarabiały na tym, że miały
    wysoki spread.

    Czyli powiedzmy, że należało do banku zanieść 300 CHF i tak 250 razy. Zatem
    bank po takiej operacji powinien mieć 75000 CHF. W przeliczeniu na złotówki
    to jest oczywiście jeszcze kwestia kursu, ale załóżmy że to jednak były
    prawdziwe CHFy.

    Teraz się okazuje, że bank sprzedawał ludziom te CHFy po kursie Forex + 0.15
    PLN. Chociaż jakby klienci przynosili CHFy z kantoru, to by je mieli po
    kursie Forex + 0.03 PLN. Czyli na każdym CHFie bank zarobił te - powiedzmy,
    że 0.10 PLN - to nam daje dodatkowe 7500 PLN.

    Gdyby kredyt był brany przy kursie 2.00 to te 7500 stanowi 5% z całkowitej
    kwoty do zwrotu, czyli z 150.000 PLN. Zakładając, że kurs sobie wzrósł do
    4.00, to te 7500 PLN nadal stanowi 2.5% całkowitej kwoty kredytu.

    Ja rozumiem, że założenie jest prawdopodobnie takie, że nikt w banku tak
    naprawdę nie zamieniał tych wpłacanych na spłatę złotówek na CHFy, a
    przynajmniej nikt tak nie robił jak kurs poszedł w okolice 3.00 - ale to
    jest tylko założenie. Natomiast prawda jest taka, że marża na sprzedaż
    waluty (spread) była zawsze realnym zyskiem banku. Zaś odnośnie tego, co
    banki robiły z wpłacanymi CHFami to jest tylko czysta spekulacja. Przecież
    taki bank nie wiedział, co się stanie z kursem w przyszłości.

    --
    Wysłane z pola.