  • 1. Data: 2004-03-16 19:11:55
    Temat: Re: Czy oni moga tak robic?
    Od: "Miroslaw Stepinski" <s...@N...pl>

    Uzytkownik "vz" <v...@g...pl> napisal w wiadomosci
    news:ffa98387.0403150220.20712514@posting.google.com
    > Mam takie pytanie. Swego czasu wypozyczalam auto za granica. Juz po
    > podpisaniu przeze mnie rachunku (placilem karta Visa) wypozyczalnia
    > pozniej skasowala mnie za jakies dodatkowe ubezpieczenia.

    Niestety, stosowne zapisy w umowie, jaka zawarlas z wypozyczalnia na 99,9%
    powoduja, ze obciazenie to bylo legalne. Kazda duza sieciowa wypozyczalnia
    wymaga, aby klient posiadal karte, bez tego nawet nie ma co marzyc o
    wypozyczeniu auta.

    > Fakt faktem,
    > ze moze slabo sie dogadalam i w umowie facet z wypozyczalni zaznaczyl
    > krzyzykami opcje tych ubezpieczen ale byla to pomylka i postawilam tam
    > inicjaly, bo wykorzystali maja slaba znajomosc jezyka, gdyz ja nie
    > chcialam tych ubezpiecze. Ale nie o to chodzi.

    Alez wlasnie o to chodzi. Karta kredytowa, oprócz czystej roli srodka
    platniczego, pelni przede wszystkim role zabezpieczenia roszczen
    wypozyczalni. Stawiajac swoje inicjaly przy stosownych krateczkach zgodzilas
    sie zapewne (co wyczytac mozna bylo w umowie) na mozliwosc obciazenia karty
    oplatami za dodatkowe historie. Czesta praktyka wypozyczalni jest (zwlaszcza
    przy procedurach typu "fast check-out", gdzie oddajesz auto praktycznie bez
    oceny jego wygladu i stanu technicznego) potwierdzanie swistkiem "czystej"
    oplaty za wypozyczenie i obciazenie karty wieksza kwota, niz uwidoczniona na
    swistku. Wchodza w to m.in. np. oplaty za zuzyte i nieuzupelnione paliwo,
    oplaty za uszkodzenia lakieru, oplaty za zwrot w innym punkcie sieciowej
    wypozyczalni, dodatkowe ubezpieczenia wlasnie itp.

    > Otorz jak oddalam auto
    > to oni mi za te ubezpieczenia nie policzyli i dostalam rachunek,
    > podpisalem itd. Tymczasem pozniej dostalam wyciag z banku i tam byla
    > zupelnie inna kwota niz ta ktora podpisalam. Czy wystawca rachunku ma
    > prawo tak zrobic? Skoro ja dostaje rachunek na tyle i tyle i go
    > podpisuje czy oni pozniej moga to zawyzyc juz po jakims czasie?.

    A nie dostalas ostatecznej faktury poczta, z ostatecznym wyszczególnieniem
    wszystkich oplat? To tez prawie zawsze stosowane rozwiazanie. Zreszta czesto
    ta ostateczna faktura ma postac pierwotnego, podpisanego przez Ciebie
    rachunku z *dodrukowanymi wlasnie* dodatkowymi pozycjami. I jest to
    normalna, stosowana praktyka.

> [...]
    > rachunek niz ten ktory ja mam. Co gorsza to byl moj rachunek, ktory ja
    > mialam tylko, ze na ksero i przerobiony. Tam powstawiali te kwoty za
    > dodatkowe ubezpieczenia i napisali, ze ja sie na to zgodzilam
    > podpisujac. Ale ja podpisalam co innego i mam ten orginal. Bank wiec
    > odrzucil moja reklamacje. Czy mam jakas szanse w dalszym postepowaniu
    > przed arbitrazem albo w sadzie?. Glownie chodzi mi o to, czy wystawca
    > rachunku mial prawo naniesc korekty odreczne na moim orginale juz po
    > tym jak otzzyzmalam rachunek i skasowac mnie za cos czego nie zrobil w

    IMHO nie masz szans. Przeczytaj umowe z wypozyczalnia. Niestety nieznajomosc
    jezyka nie moze byc tu okolicznoscia lagodzaca :( Zreszta, wracajac do
    zabezpieczania interesów przedsiebiorcy, ciezko juz wynajac pokój w hotelu
    bez KK, która wlasnie (mozesz przy wyprowadzce nawet placic gotówka, nie ma
    sprawy) ma zabezpieczyc ewentualne roszczenia hotelarza, jesli dostrzeze np.
    niezadeklarowane ubytki w mini-barze, ;) czy tez powazniej, uszkodzenie
    wyposazenia pokoju.

    Z innej strony, niewykupienie dodatkowych ubezpieczen nie jest rozsadnym
    posunieciem. Pal szesc sytuacje typu zniszczenie/utrata auta. Przede
    wszystkim koszty zwiazane z odpowiedzialnoscia cywilna w wypadku jakiegos
    nieszczesliwego zdarzenia. Te moga doprowadzic niejednego krezusa do
    calkowitej ruiny. Zwlaszcza w USA.

    --
    Pozdrawiam, Miro
    http://www.soundtrade.pl