    From: "" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF?
    Date: 15 Sep 2003 13:41:34 +0200

    > Ponieważ w sobotę i niedziele były jakieś awarie powtarzam drugi post wysłany
    w sobotę. Przepraszam wszytkich tych, którzy już go przeczytall

    Tak jak pisałem w pierwszym poście moja symulacja nie uwzględniała, że
    wprowadzimy EURO. Mówi się, że nastąpi to w latach 2008-2010. Przyjmijmy więc,
    że nastąpi to w 2009, czyli za 6 lat. Teraz sprawa rocznego wzrostu kursu CHF.
    Analizując różne okresy w money.pl otrzymamy, że
    - od 1 stycznia 1995 (9 lat) wzrost o 50%
    - od 1 stycznia 1997 (7 lat) wzrost o 33%
    - od 1 stycznia 1999 (5 lat) wzrost o 17%
    - od 1 stycznia 2001 (3 lata) wzrost o 15%
    - od 1 stycznia 2002 (2 lata) wzrost o 20%
    Takie nie regularne wzrosty wynikają z dużej oscylacji kursu. Jednakże z dużym
    prawdopodobieństwem można założyć, że wzrost ten w ciągu roku waha od 3% do 5%.
    Przyjmijmy jednak ostrożnie, że tylko w granicach 3%-4% a nawet załóżmy, że
    tylko 3%. Dalej rozważmy LIBOR3M CHF. Jest on aktualnie na poziomie 0,26% a
    więc nie ma już praktycznie co spadać, czyli jest bardzo mało prawdopodobne aby
    oprocentowanie kredytów w CHF (aktualnie na poziomie 3%) spadło. Załóżmy więc,
    że przez te 6 lat będzie stałe (jeżeli wzrośnie to kredyt w CHF stanie się
    mniej opłacalny - co oczywiste). Inna sytuacja jest z WIBORem. Aktualnie jest
    on na poziomie trochę powyżej 5% i ma tendencję spadkową. Myślę, że nie
    popełnimy dużego błędu gdy założymy, że po 6 latach będzie on na poziomie 4%.

    Reasumując zakładamy:
    Dane liczbowe:
    ***************
    Wielkość kredytu: 100.000 PLN
    Okres kredytowania : 25 lat
    Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN: 6,62%
    Oprocentowanie kredytu w PLN w 2009 : 5,62%
    Stałe oprocentowanie kredytu w CHF: 3,00%
    Kurs kupna CHF w dniu 12.09.2003 : 2,7937
    Kurs sprzedaży CHF w dniu 12.09.2003 : 2,9077
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 3,00% - odpowiada to kursowi w 2009 na
    poziomie 3,3708
    ****************
    Rozważam kredyt na 25 lat ponieważ ten okres jest bardziej typowy dla kredytów
    mieszkaniowych niż 10 lat (jak przyjmowałem w pierwszym poście); skrócenie
    kredytu do 10 lat nie zmienia w sposób zasadniczy dalszych wniosków.

    WYNIKI - STAN po 6 latach
    Kredyt w PLN
    Łączne raty kapitałowe - 24.000 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 32.466 PLN
    Pozostały kapitał - 76.000 PLN
    RAZEM - 132.466 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 26.929 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 17.737 PLN
    Pozostały kapitał - 91.700 PLN
    RAZEM - 136.366 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 3.900 PLN.

    Rozważmy teraz jeszcze kilka innych wariantów:

    1. Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 4,00% - odpowiada to kursowi w 2009 na
    poziomie 3,5377. RÓŻNICA wynosi 9.552 PLN
    2. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% (tak jest w KB jeżeli wkład
    własny jest powyżej 40%), wtedy w 2009 - 5,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 3%. RÓŻNICA wynosi 6.549 PLN
    3. Aktualne oprocentowanie kredytu w PLN 6,12% oraz roczny wzrost kursu
    sprzedaży CHF: 4%. RÓŻNICA wynosi 12.201 PLN

    I teraz najważniejsze. Przy aktualnym oprocentowaniu kredytu w PLN 6,12% i
    oprocentowaniu 5,12% w 2009r. RÓŻNICA JEST RÓWNA ZERO, jeżeli

    ****************************
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie wynosił TYLKO 1,8%, co oznacza, że
    kurs ten w 2009 będzie wynosił 3,1790.
    ****************************
    WNIOSKI
    Z powyższej analizy wynika, że nie opłaca się kredyt w CHF jeżeli np.:
    - roczny wzrost kursu sprzedaży CHF będzie co najmniej na poziomie 1,8% (3,1790
    w 2009r)
    - Oprocentowanie kredyty w PLN spadnie co najmniej z 6,12% do 5,12% w 2009
    - Oprocentowanie kredytu w CHF będzie co najmniej na poziomie 3%.
    Czy te trzy powyższe założenia są realne. Ja uważam, że jak najbardziej, ale
    mogę się mylić. Proszę o dyskusję, tylko nie zarzucajcie mi, że
    naciągam "założenia aby otrzymać wiadomą tezę". Te wyliczenia to czysta
    matematyka i nie można się na nią obrażać. Powiem więcej z mojej analizy
    wynika, że raczej zysku nie będzie a może być strata i to duża. Dlatego też
    jeszcze raz radzę

    ****** Zapomnijmy o kredytach w CHF ********

    Pozdrowienia Tensor1