    From: s...@g...com
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kredyt walutowy na auto
    Date: Fri, 12 Dec 2008 14:31:46 -0800 (PST)

    On 12 Gru, 18:44, "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    wrote:

    > A wiesz co to jest spread? Branie krótkoterminowych kredytów w walutach
    > obcych jest nieopłacalne.

    Kredyt walutowy jest zwykle opłacalny - spread rzadko kiedy jest tak
    wysoki, żeby zniwelować różnice między rynkowymi stopami procentowymi
    (obecnie: pln - 6,23%, chf - 0,7817%). Inna rzecz to ryzyko kursowe -
    tu można sporo stracić, np. po 6 miesiącach dowiadujesz się, że mimo
    zapłaconych 6 rat, pozostał ci cały kapitał do spłaty... Jest taka
    mądra zasada wg której, powinno brać się kredyt w walucie w której się
    zarabia. Inna zasada (pani Hanny Wasilewskiej-Trenkner), to nie brać
    kredytów w ogóle ;)
    Tak z ciekawości zrobiłem sobie szybką symulację opłacalności kredytu
    walutowego przy założeniach:
    kwota kredytu: 50 tpln
    kurs przeliczenia: 2,4319 (bzwbk)
    kurs na fakturze/racie: 2,5669 (bzwbk)
    indeks libor 1m dla chf: 0,7817%
    indeks wibor 1m dla pln: 6,23%
    marża 10% (wzięta z sufitu, bo nie nie wiem jakie są marże przy
    kredytach sam.)
    okres kredytowania: 48 mies.

    Wyszedł mi wynik:
    wysokość raty dla kredytu w chf: 1.358 PLN
    dla pln: 1423 PLN
    r-ca: 64.50 PLN, co daje w całym okresie kredytu 3.095 PLN zarobku.

    Aby raty zrównały się, indeks dla CHF musiałby wzrosnąć do 3,25%, przy
    nieznienionym indeksie dla PLN
    albo
    kurs CHF musiałby skoczyć do 2,69PLN, przy niezmienionym kursie PLN.

    Kredyt w walucie obcej to zawsze gra na zniżkę - liczysz, że złotówka
    umocni się. Przy niskich kredytach różnica jest bardzo niska,
    natomiast ryzyko jest wyższe, ponieważ wartość spłat zależy od dwóch
    zmiennych(stopa procentowa, kurs) natomiast w PLN występuje jedna
    zmienna (stopa procentowa).
    Niestety, w tej chwili nie da się przewidzieć tych zmiennych w żaden
    racjonalny sposób...