  • Data: 2009-06-30 13:47:25
    Temat: Re: Kryzys w bankowo?????
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> szukaj wiadomości tego autora

    corner wrote:
    > U?ytkownik "Mithos" <f...@a...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > To drobnica. Wa?na, ale nie kluczowa z punktu widzenia ca?ej gospodarki. Z
    > tego co wiem, to w bankach s? w tej chwili du?e problemy, wr?cz
    > niemo?liwo?ci z uzyskaniem du?ych kredyt?w inwestycynych, obrotowych dla
    > ?rednich i du?ych przedsi?biorstw. W niekt?rych przypadkach zamykane s?
    > istniej?ce linie kredytowe. Kto? wspomina? te?, ?e trudno dosta? kredyty
    > hipoteczne. Brak kredyt?w na inwestycje i zapewnienie p?ynno?ci mo?e
    > spowodowa? b??dne ko?o - zmniejszenie produkcji, zwolnienia, spadek
> [...]

    Bo tu jest troche bledne kolo:

    - istnieje rozdzielnosc rzadu od banku centralnego, tak wiec rzad w
    banku centralnym kredytu nie wezmie

    - jest kryzys, panstwo ma zmniejszone wplywy i dodatkowe wydatki:
    finansuje to obligacjami i ew. kredytami

    - poniewaz w systemie "jest malo pieniadza" i banki nie sa skore do
    udzielania kredytow, bank centralny ustala stope procentowa na
    minimalnym poziomie

    - banki komercyjne maja wiec dostep do taniego pieniadza z banku
    centralnego, i kupuja za to obligacje skarbu panstwa - jest to mniej
    ryzykowne niz udzielanie kredytow firmom

    W ten sposob, bank centralny wraz ze skarbem panstwa skladaja sie na
    dobrobyt bankow komercyjnych, grajacych jedynie role posrednika.

    Czy gdzies sie pomylilem? :)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org