  • Data: 2020-03-24 15:10:14
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: Olin <k...@a...w.stopce> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 24 Mar 2020 14:53:56 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Zgodnie z Prawem Kanonicznym taca jest zasadniczo na utrzymanie
    > świątyni, a księża powinni żyć z datków na msze święte. W Polsce to
    > trochę inaczej działa, bo większość księży (czy osób duchownych) ma
    > państwowe posady. Nie badałem tego, ale chyba głównie nauczycieli.

    Funduszu Kościelny jest polską specyfiką; ma być rekompensatą za przejęte
    dobra kościelne.
    https://www.gov.pl/web/mswia/fundusz-koscielny

    "Fundusz Kościelny został powołany na mocy art. 8 ustawy z dnia 20 marca
    1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom
    posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr
    9, poz. 87, z późn. zm.) jako forma rekompensaty dla kościołów za przejęte
    przez Państwo nieruchomości ziemskie.
    Fundusz Kościelny stanowi wyodrębnioną pozycję w części 43 budżetu państwa
    - wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, w dziale 758 -
    różne rozliczenia, w rozdziale 75822 - Fundusz Kościelny, której
    dysponentem jest minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz
    mniejszości narodowych i etnicznych - obecnie Minister Spraw Wewnętrznych i
    Administracji. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2020 zaplanowano
    11.000.000,00 zł."

    Chodziło o to, że Fundusz Kościelny miał być stopniowo wygaszany, a zamiast
    tego chętni mogliby - gdyby chcieli - dawać 1% podatku na KK.

    > Po za tym był jeszcze jeden problem z tego co wiem. Zabrania się
    > przetwarzania danych dotyczących wiary.

    Niemcy jakoś sobie z tym poradzili. Tam podatnik deklaruje, czy chce płacić
    podatek kościelny, tzw. Kirchensteuer, a jeśli tak to komu.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl