    From: SQLwiel <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Niech ktoś łaskawie oświeci leniucha (ERSP)
    Date: Wed, 01 Dec 2010 18:44:09 +0100

    MarekZ pisze:

    > Tak kombinuj żeby w wyniku dostać 12,33%, bo taka jest prawidłowa
    > odpowiedź. Zakładamy, że pierwsza rata jest płacona w momencie zakupu.
    > Czyli jest tak, jakbyś pożyczył od kogoś środki bez prowizji i płacił mu
    > oprocentowanie nominalne 17,9%, spłacając raty co miesiąc.
    >
    > Tym jakimś ERSP głowy sobie nie zawracaj, bo to są pierdoły (wynik
    > powinien być wyższy, ale nie ma to przełożenia na rzeczywistość).
    >
    > Sorry za podanie błędnej odpowiedzi 17,9% z rozpędu w poprzednim poście
    > - policzyłem dla 21 rat. Szukać należy w funkcjach typu "wartość bieżąca
> [...]

    Dzięki, ale wychodzi mi inaczej.

    Kombinowałem mało subtelną metodą, czyli What-If. Wyliczałem
    PV(proc/12;20;550) tak zmieniając proc, aby w rezultacie dostać 10k.
    Wyszło mi 11%. Może i dobrze...

    W sumie właściwszym pytaniem jest:
    Co się bardziej opłaca -
    - wziąć zakup na ww raty, czy
    - wziąć inny kredyt, na zupełnie innych warunkach, gdzie indziej i kupić
    towar za gotówkę?
    Wydaje mi się, że odpowiedź daje porównanie funkcji FV:
    FV(4/1200;liczba_rat;wysokość_raty)

    4/1200 - tyle moje pieniądze zarabiałyby na lokacie.

    Dobrze kombinuję?
    Pytam, bo ja kredytów nie biorę, ja mam depozyty ;) Sam się kredytuję
    jak zajdzie potrzeba.

    --

    Dziękuję.
    Pozdrawiam.