    From: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Niech ktoś łaskawie oświeci leniucha (ERSP)
    Date: Wed, 1 Dec 2010 18:56:01 +0100

    Użytkownik "SQLwiel" <n...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:id61io$1qv$...@n...onet.pl...

    > Dzięki, ale wychodzi mi inaczej.
    >
    > Kombinowałem mało subtelną metodą, czyli What-If. Wyliczałem
    > PV(proc/12;20;550) tak zmieniając proc, aby w rezultacie dostać 10k.
    > Wyszło mi 11%. Może i dobrze...

    Niedobrze. 11,1% to dla przypadku gdyby w chwili zakupu nie było żadnej
    wpłaty, a pierwsza wpłata dopiero po miesiącu.

    > W sumie właściwszym pytaniem jest:
    > Co się bardziej opłaca -
    > - wziąć zakup na ww raty, czy
    > - wziąć inny kredyt, na zupełnie innych warunkach, gdzie indziej i kupić
    > towar za gotówkę?
    > Wydaje mi się, że odpowiedź daje porównanie funkcji FV:
    > FV(4/1200;liczba_rat;wysokość_raty)
    >
    > 4/1200 - tyle moje pieniądze zarabiałyby na lokacie.
    >
    > Dobrze kombinuję?
    > Pytam, bo ja kredytów nie biorę, ja mam depozyty ;) Sam się kredytuję
    > jak zajdzie potrzeba.

    No nie wiem. Te raty to tak jak kredyt bez prowizji i ze stopą procentową
    12,33%. Jak da się znaleźć lepszy kredyt to go brać, jak nie, no to te raty.
    IMO najprostsza droga to sprowadzenie zagadnienia do porównania stóp
    procentowych (uwzględniających prowizję).